Cu tendinta | 18.12.2009

Viitorul de aur al Rosiei Montane – de data asta banii chiar vorbesc

rosia

Ce se vorbea de ceva vreme s-a adeverit, din pacate. Toti sustineau ca unii sau altii ar sta in spatele proiectului de exploatare de la Rosia Montana. In sfarsit, cartile au fost date pe fata. Trist, dar adevarat. Am spus si eu de cateva ori, in diverse calitati, ca, dupa parerea mea, acest proiect va demara intr-un final, dar niciodata n-am crezut ca se poate face un anunt cu atata nonsalanta, cu atata nepasare.

de Magor Csibi

S-a aratat de cateva ori ca mai nimeni din Romania nu vrea acest proiect. Natura nu este egala cu aurul. Cianura nu face parte din viata noastra. Dar se pare ca deciziile se iau altfel in tara asta. Vom avea exploatare la Rosia Montana, a anuntat azi un ministru. Unul dintre multi, numele lui nici nu conteaza. Motivatia simpla este “ca piata aurului favorizeaza asemenea proiecte”.

De data asta nici nu s-au chinuit sa inventeze ceva. Au zis-o pe fata. In traducere libera: “pentru ca numai banii conteaza”, ca sa nu merg mai departe cu traducerea. Nu au inclus criza, oamenii, nivelul de trai, dezvoltarea zonei. Nu mai e nevoie. Campaniile sunt scumpe, companiile sunt saritoare, restul concluziilor le trageti voi.

Nu ma pot abtine sa nu ma gandesc la faptul ca tocmai s-a incheiat cea mai scumpa campanie electorala din istoria Romaniei, campanie la care distinsii domni care au demarat proiectul au contribuit din plin, iar acum tot ei se plang ca nu avem bani in bugetul de stat. Banii nu se fac prin distrugeri si vanzari, ci prin politici coerente si idei concrete. Din pacate, la acest din urma capitol stam foarte prost.

Despre oameni, traditii, istorie, flora, fauna nimic. Si de data asta s-ar putea sa fie nevoie de mai mult decat petitii, cateva manifestari si lobby. O sa avem nevoie de o adevarata miscare civica, daca mai tinem la zona respectiva. Rosia Montana va fi testul de maturitate a ONG-urilor romanesti. Iar tot ce pot eu e sa sper ca vom fi in stare sa trecem si acest test.

234 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de rer
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 12:34 am

    intotdeauna MITA va vorbi in romania indiferent daca sint lucruri de bine sau de rau…vreti sa stiti cine sint marii corupti ai acestei tari…Toti care au guvernat si guverneaza la ora asta plecind de la iliescun si terminind cu basescu…singura diferenta intre unii sau altii este de cit de mult a reusit sa fure unul sau altul

    • Comentariu scris de John
      Publicat la data de 20.12.2009, ora 12:57 pm

      …videanu…un impostor in guvernul romanicai…
      …cu astfel de improvizatori nu se poate face treaba serioasa in romanica…
      …pafaristi submediocrii precum videanu nu sant capabili sa gandeasca decat specula cu terenuri si cladiri…
      …ei sant Groparii roamaniei si s-au ridicat precum gunoaiele cand agiti balta…
      …nu sant in stare sa faca un business plan de nadejde…habar nu au cum se face profitul…
      …vor sa profite de cererea de comoditati (materii prime) generata de China ca sa valorifice sterilul din Rosia…condamnand romanii sa se innece in cianura….
      ….ASTA DUPA CE ROMANII AU DAT VOTUL LUI BASESCU…
      …RUSINE videanule…

  2. Comentariu scris de ratatouille
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 1:23 am

    acuma ca PDL e la guvernare unul dintre visele lui Basescu si unul dintre motoarele de finantare ale partidului stat cu siguranta va incepe lucrarile. au linie deschisa fara vreo opreliste.

    intr-un an vom avea doar amintiri despre ce a fost rosia montana, localitate romana, sat transilvanean si va fi inlocuit cu o mare gaura.

    sa multumim PDL-ului……..

    • Comentariu scris de George
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 9:52 am

      Ati fost vreodata prin Oltenia de nord unde inca mai functioneaza vestitele “cariere” de carbune ? Vedeti ca dupa ce s-a extras carbunele s-a refacut terenul in mare parte si totul intra incet,incet in normal ! Dar cati KW s-au facut cu acest carbune , cate locuri de munca au fost si inca mai sunt , stiti ?
      La ce se va face la Rosia Montana stiti, sau doar dati din gura ? Cate locuri de munca inseamna, stiti ? Cat castiga statul stiti ? Ce se va face acolo in afara exploatarii propiu zise , stiti? Stiti ca metoda de extractie , cu cianuri , este de actualitate in toata lumea ,sau stiti de CEANURA doar din romanele de “15 lei” , sau de Rodica Ojog Brasoveanu ? Documentati-va putintel si dupa aia dati drumul la singura voastra idee “anti….” !
      Succes la documentare !
      G

      • Comentariu scris de kinn
        Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:26 am

        O singura intrebare: daca s-ar descoperi aur fix sub mormantul strabunicilor tai, ai accepta distrugerea lui pentru bani ?

      • Comentariu scris de Indru
        Publicat la data de 19.12.2009, ora 1:58 pm

        ..domnule’ documentat, sau mai bine gigi, g vine de la gigi nu??… cred ca vorbeste gura fara tine, ce te incanta atat de mult faptul ca vom avea locuri de munca, daca ai curiozitatea sa ‘te documentezi’ cum zici tu, pe net, ai vedea ca un proiect de genul rosia montana face ca in maxim o generatie pe acel loc sa nu mai existe nimic viu.. nu vrei mai bine sa facem un proiect romania montana, sunt sigur ca toti vom avea de munca si vom trai fericiti pana la adanci batraneti.. inconjurati binenteles numai de tarana..

      • Comentariu scris de Radu Mititean
        Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:31 pm

        Nu se poate compara o exploatare de suprafata intr-o zona de ses sau de deal cu una in zona montana, unde ar urma sa dispara intregi munti si vai, cu cariere de sute de metri diferenta de nivel si iazuri de sute de hectare… Si unde nu avem solul Olteniei si sterilul de la carbune, ce permite mai usor revegetare, ci soluri acide si metale grele, ce pun cu totul alte probleme….

      • Comentariu scris de Luca
        Publicat la data de 20.12.2009, ora 5:11 am

        Elucubreaza, te rog in alta parte, sau du-te la impartit de galeti si pixuri portocalii! Am auzit ca da bine la alegatori. Si ia si o portie de cianura. Face bine la ten. Succesuri!

      • Comentariu scris de Pt George Academicianul
        Publicat la data de 20.12.2009, ora 10:00 am

        Scuteste-ne cu acest tip de comentarii domnule Academician , mai ai multe de invatat pana sa ajungi sa faci aceste afirmatii gratuite (pdl-iste chiar).
        Intreaba specialistii sau documenteaza-te mai bine. Lucrurile nu sunt chiar asa de simple , impactul asupra mediului va fii definitiv….dar ce mai conteaza cand domnul Chior a promis in campanie ca nu va fi de acord decat daca este 100% sigur ca nu va influenta mediul inconjurator.
        Mi-e scarba de voi!

      • Comentariu scris de dbusuioc
        Publicat la data de 20.12.2009, ora 1:34 pm

        Pentru George
        Pai, da! recomandarea iti este si tie valabila! Exploatarea zacamintelor cu cianuri se practica, nefiind cea mai moderna( e prea poluatoare, daca vrei sa intelegi, dar este si cea mai ieftina pentru “investitor”). La minele de carbune amintite nu s-au folosit cianuri. Dar ceea ce este cel mai grav este ca pentru ceva bani in cateva buzunare azi si maine dam o dezvoltare durabila in mai multe buzunare de maine-poimaine si raspoimaine! Exploatarea din zona va dura max. 10 ani, dupa care zona ramane moarta si mai ales, neexploatabila turistic de acum in colo, pe termen nedeterminat, deoarece efectele exploatarii NU SE POT EVALUA in acest noment. Proiectul este combatut de un spectru larg de specialisti din tara si strainatate si sustinut doar de interese materiale de moment. Acest guvern sufera – sa spun elegant – de infantilism din punct de vedere economic.

  3. Comentariu scris de bosonel
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 8:52 am

    Despre ce manifestatii vorbiti domnule Csibi?

    Gloata nu va manifesta decat pentru mancare, pentru matz.

    In cel mai bun caz vor fi vreo cateva sute de “descreierati” de la GreenPeace si atat.

    Trebuie bani adusi la buget pentru Udrea, pentru PD-L ca si-au cam golit buzunarele cu campania asta. Camarila este si ea insetata.

  4. Comentariu scris de MARIANA MIU
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 8:58 am

    Daca am avut referendum -uri pentru suspendarea /nonsuspendarea presedintelui, pentru diminuarea numarului de parlamentari, de ce nu am initia un referendum pentru acceptarea /nonacceptarea proiectului Rosia Montana? Numai ca intradevar, ONG-urile trebuie sa munceasca mult pentru a convinge oamenii sa vina la vot si sa voteze pentru salvarea zonei.
    Merita sa incercam!

    • Comentariu scris de MESTERU DOINA
      Publicat la data de 20.12.2009, ora 9:18 am

      subscriu la propunere bravo Mariana ceva concret ne trebuie .Apropos de informare ONG urile de mediu care deja s-au documentat pot initia o campanie pro-contra cu argumente clare verificabile ,pe internet ,pt a contracara pe cea din media usor manipulabila .cu totii simtim nevoia de mai multa concretete .imi umbla aceasta intrebare prin cap “exista si alte metode de extragere mai eco?” si daca cu toate insistentele opiniei publice se va trece la actiunea extractie mai e ceva de facut monitorizarea procedeelor propuse de ei pt protejarea mediului si cea a contractului prin care romanii au realmente de cistigat .nu va fisiiti energia daca se face cum vor ei putem deveni cel mai eficient “ochi al soacrei “in cefa lor .asa cum ani de zile tineri minunati au ecologiza si educat pe turistii care vizitau Retezatul si alti munti altfel supusi unor actiuni devastatoare ale oamenilor asa se poate organiza un consortium din organizatii si personalitati care sa sustin in primul rind referendumul si apoi sa surervizeze rezultatul deciziei romanilor ,pt ca indiferent de acesta nu se vor lasa usor .argumentele economice vor fi puternice si convingatoare pt multi .pt a cistiga batalia propuneri de genul sa rentebilizam frumusetea muntilor nostrii trebuie sa devina reale .va fac si eu ca formator o propunere cei ce vor cu adevarat sa ramina ceva in urma lor implicati-va real doriti-va rezultate si in social ,invatati sa faceti proiecte ,manageriati-le pt a fi siguri cavor avea rezultatele scontate ,implicati-va in propria organizatie sau intr-una de impact , nu-i mai considerati ca bosonel descreierati pe cei din green peace folositi benefic forta tineretii si comunicati pentru (cu implicare si responsabilitate care inseamna propuneri concrete deci alte proiecte in scihmbul celor nedorite sau criticate) nu despre(ne dam si noi cu presupusul si asta imi da o anumita satisfactie)deci treceti dragilor la actiune .zilele magice pe care le traversam sa va aduca numai bine lumina in minte si in suflet va ureaza cel mai vechi invatator de colindatori din Bucuresti .cu drag Doina

    • Comentariu scris de un roman anonim
      Publicat la data de 20.12.2009, ora 4:10 pm

      Pentru ca nu este in interesul celor care ne conduc, deci nu va fi nici un referendum.

  5. Comentariu scris de marius d.
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 9:14 am

    treaba cu aurul are cotatie inalta e vrajeala ieftina. Pai daca peste 3 ani pretul auturlui cade, noi ce facem? Trebuie presiune publica puternica, numai asa vor ceda hotii astia. Indiferent de partid, banul conteaza.

  6. Comentariu scris de alex
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 9:54 am

    Dupa rezultatele alegerilor, mie nu imi mai e mila de tara asta. Primim exact ce meritam!

  7. Comentariu scris de George
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 9:56 am

    Ti-a cazut parul peste ochi !
    Aurul , pamantul au fost si raman TOTDEAUNA baza omului gospodar ! NU hamaiala “ANTI….tot !

    • Comentariu scris de gigi
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 1:29 pm

      George mai convins cu prostia ta. Pe tine cu ce te-au convins.

    • Comentariu scris de Camp
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 2:26 pm

      Si ce faci peste 20 de ani? Ai facut vreo data vreo furnica sau vreun fir de iarba, George draga? Parul poate sa-ti stea pe ochi, principalul e sa nu-ti stea pe limba.

  8. Comentariu scris de Riddick
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:06 am

    Măi băeţi, pe cine prostiţi voi ? ;-)

    May you freeze in the dark

    Season�’s Greetings to a Romanian mining town from Ebenezer Soros and Friends

    Seeing an opportunity to make money by being socially responsible, Toronto-based Gabriel Resources proposed to reopen the mines, under modern Western standards and practices. In the process, it would create thousands of direct and secondary jobs in the village and surrounding areas, clean up the horrific environmental legacy, build modern homes and a museum, protect and restore ancient churches, and inject US$2.5 billion into the Romanian economy. The region would also get improved roads, wireless internet service, safe running water, modern schools and clinics, and dozens of new businesses – all of which would remain long after the mines finally close for good.

    Almost immediately, the global anti-mining movement rose up in self-righteous indignation to oppose the project. Financed by George Soros’s Open Society Foundation, San Francisco insurance magnate Richard Goldman’s family foundation and others, the activists set up a local front group known as Alburnus Maior, brought in organizers and agitators from Belgium and Switzerland, recruited watermelon celebrities like Vanessa Redgrave (green on the outside; red on the inside), and launched an intense campaign of lies and vilification to stop the project and keep the area impoverished.

    http://usabig.com/aaphp/articles/article444.php

    • Comentariu scris de Radu Mititean
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:27 pm

      Articolul este total dezinformator, pentru ca in momentul cand au inceput sa se opuna localnicii si ONG-urile de mediu din zona, proiectul nu era de notorietate internationala, nu auzise de el nici Greenpeace nici Soros nici altii de acest tip. Si Gabriel Resources nu vrea nicidecum sa “redeschida minele” ci sa realizeze o uriasa exploatare de suprafata, incomparabila cu ce a fost in trecut. Si asa mai departe… Articol pur propagandistic in favoarea proiectului minier, dar care nu se rezuma la a scoate in evidenta aspectele pozitive reale sau imaginare, ci si minte din greu… Radu Mititean – director executiv – Asociatia CCN Cluj-Napoca http://www.ccn.ro

  9. Comentariu scris de TEPES
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:17 am

    Dle.Magor explica-te ce-i aia politici coerente si idei concrete?Cum adica nimeni nu prea vrea acest proiect?tu de pe unde te tragi ca nu esti de prin partea locului.Lasa tromboanele si cinta la alta masa cu gulas sa zicem. Ati fost careva din voi care vorbiti aiurea la rosia montana?este o priveliste dezolanta,de turism nici vorba ,saracie cit cuprinde si atunci ce ati vrea?vorba unui localnic stam pe aur si noi crapam de foame,cu ei sa vorbesti csibi daca ai curaj,nu mai bate cimpi ca mirosi a palinka de budapesta.Statul va cistiga f.multi bani la buget fara sa investeasca nici un leu,oamenii din zona si nu numai vor prospera ca lumea,infrastructura va fi pusa la punct in aceste conditii si turismul se poate dezvolta,atunci care-i problema?

    • Comentariu scris de Gina
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 2:13 pm

      Peste 10-20,100-200 de ani aces proiect v-a fi pus in practica.De ce sa nu fie pus acum?Care-i problema?

      • Comentariu scris de Radu Mititean
        Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:21 pm

        Aceste afirmatii ca proiectul va fi oricum la un moment dat pus in practica nu au nici o baza. Normal ar fi sa nu se realizeze niciodata vreun proiect de mare exploatare de surpafata nici acolo nici in alte parti si sa nu se mai considere ca orice resursa identificata ar trebui si exploatata si sa se depaseasca aceasa mentalitate utilitarista a erei industirale care a dus societatea umana in pragul prapastiei

      • Comentariu scris de un roman anonim
        Publicat la data de 20.12.2009, ora 4:17 pm

        Nu zau?!
        Si de ce ma rog va fi acest proiect pus in practica?
        Vrem si noi explicatii, poate sti tu ceva ce noi nu stim si am vrea sa aflam.

    • Comentariu scris de Radu Mititean
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:24 pm

      Da, am fost de multe ori la Rosia Montana, si in alte zone miniere sau ex-miniere, si am studiat si miile de pagini de documentatie ale proiectului, si vorbim in cunostinta de cauza multi dintre cei care ne opunem de ani de zile proiectului, si nu o facem in frunctie de ce pareri sau interese au unii politicieni sau investitori sau finantatori care abia in ultimii ani s-au trezit ca ii intereseaza subiectul. Asa ca nu e cazul de intrebari retorico-insinuante care sugereaza ca cine se opune de fapt habar nu are…

    • Comentariu scris de un roman anonim
      Publicat la data de 20.12.2009, ora 4:15 pm

      Abureli de nationalist ratacit.
      Pe de o parte il injuri pe dl Magor, pentru ca nu este romanash ca si tine.
      Pe de alta parte vinzi tara unora de au o firma undeva intr-un partament in Toronto.

      Ar fi bine sa te decizi, ori e alba ori e neagra.

  10. Comentariu scris de ghita1964
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:18 am

    Rosia Montana este un proiect necesar Romaniei si zonei Rosia!Problema nu se pune sa fim tot timpul anti,mai trebuie sa si vedem “padurea”nu doar copacul!Trebuie insa sa negociem la sange cu FMI-ul(ei sunt in spatele afacerii)altfel nu sareau ei cu 20 de miliarde in Romania!Deasemenea trebuie ca organizatile ecologiste sa-i incolteasca continu,un fel de razboi de gherila,iar noi opinia publica sa-i obligam sa exploateze corect si curat si mai ales in folosul nostru!

    • Comentariu scris de eu
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 2:11 pm

      stai linistit ca n-o sa mai vezi nici macar un fir de iarba dupa ce se termina expoatarea… de curios ai fost sa vezi cum arata dupa ce exploatezi cu cianura?

    • Comentariu scris de Radu Mititean
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:19 pm

      Nici proiectul minier RM si nici un alt proiect de mari expoatari de suprafata nu este necesar, cu atat mai putin nu este acceptabil in Romania. De aceea grosul acestui tip de exploatari se desfasoara in lumea a III-a , pentru ca acolo mediul este ignorat si autoritatile pot fi “convinse” sa tolereze asa ceva. In Romania mai sunt multe exploatari diverse, si nici vorba sa fie ONG-urile de mediu “tot timpul ANTI”, dar e firesc sa fie ANTI cu privire la ACEST proiect si la orice alta mare exploatare miniera DE SUPRAFATA, si mai ales IN ZONA MONTANA si mai ales unde e vorba de roca acida si metale grele…

    • Comentariu scris de un roman anonim
      Publicat la data de 20.12.2009, ora 4:18 pm

      Exact cum spui : “mai trebuie sa si vedem “padurea”nu doar copacul!” interesant este ca tu vezi doar copacul si nu si padurea.

  11. Comentariu scris de szasz zsolt
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:52 am

    Vor face acest proiect daca lasam noi..depinde de noi.

  12. Comentariu scris de liviu
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:56 am

    si uite cum ne mai batem joc de niste resurse naturale si de mediul inconjurator pentru cativa banuti de aur …
    noi ca popor chiar nu am putea face nimic? suntem asa de usor de manupulat (asta ca sa nu zic prosti)?

    • Comentariu scris de Gina
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 2:39 pm

      Toata lumea isi da cu parerea despre mediul inconjurator.Dar si-ar dori cineva sa traiasca ca acum cateva sute sau mii de ani doar din dorinta de a proteja mediul inconjurator?Hai sa fim seriosi!Aceste resurse vor fi exploatate oricum,mai devreme sau mai tarziu.

      • Comentariu scris de Radu Mititean
        Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:15 pm

        Este doar un solgan nefondat ideea ca acele resurse oricum pot si trebuie si vor fi exploatate. In realitate, omenirea ar trebui sa exploateze tot mai putin noi resurse si sa se bazeze tot mai mult pe reciclat ce e exploatat deja si pe eficientizare si reducere de cantitati de materii prime si energie necesara. Iar ca exploatari sa renunte la formele cele mai daunatoare mediului, cum sunt prin definitie orice mari exploatari de suprafata.

      • Comentariu scris de io
        Publicat la data de 19.12.2009, ora 11:00 pm

        Las-o mostenire copiilor, copiilor tai doamna, sau n-ai.Destul s-a distrus tarisoara asta, lor ce le mai ramane ?
        Bietii copii care se vor naste peste 3-50 ani, sau poate crezi in APOCALIPSA si barem sa apuci sa te bucuri si tu putin.Cei de la ROSIA MONTANA, nu vor exploatrea aceasta, pentru ca nu mai exista(nu mai poate) viata .Daca vreti locuri de munca, haideti sa ne apucam sa refacem Codrii, toti… sa construim, orice, dar sa construim.Prin excavatii si prin exploatari DISTRUGEM. Nepriceput-o, sau .. PROFITOAREOOOOOOO ! gina, LOLOBRIGIDA////

      • Comentariu scris de un roman anonim
        Publicat la data de 20.12.2009, ora 4:19 pm

        Gina, noi vrem sa ne demonstrezi de ce acele resurse trebuie si vor fi exploatate.
        Hai ca poti mai mult dect sa arunci vorbe in vant,poate poate or crede fraierii!

  13. Comentariu scris de liviu
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:59 am

    vad ca sunt si oameni care-s de acord cu proiectul…
    o sa le spun un singur lucru… un geolog mi-a spus ca se face praf zona…
    voi ce argument aveti ca va fi altfel?

    • Comentariu scris de Scippio
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 12:00 pm

      Iar mie alt geolog mi-a spus ca se face zona ca o floare! Combate-ma…daca astfel de afirmatii se pot numi argumente!

    • Comentariu scris de alex
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 2:48 pm

      Ce argumente sa aibe? Nu vezi ca poarta o campanie continua de propaganda si dezinformare, cred ca nu te astepti sa-ti dea un raspuns in afara celor trasate de Gabriel. Oamenii astia sunt platiti ca sa spuna ce spun si nimic mai mult, pentru ei argumente de ordin istoric sau de mediu sunt ceva cu care isi pot sterge fundul. Sunt exact ce vrea compania sa fie, niste pioni usor de condus, dupa cum a spus Videanu NUMAI BANII CONTEAZA si vorba asta si-au insusit-o pe deplin. Cati crezi ca vor lucra la compania aia mai mult de “operatori de lopata” cam 1 % sa fiu optimist, compania aia nu are nevoie de personal necalificat cum gasesc acolo in zona, lor le trebuie specialisti sa le opereze utilajele. O sa se aleaga praful de tara asta, e clar, locuiesc chiar langa Rosia Montana si distrugerea cauzata de minerit in zona e groaznica insa nici nu va puteti inchipui ce va fi dupa exploatarea aceasta si a celor care vor urma, deoarece asta e doar inceputul…

      • Comentariu scris de un roman anonim
        Publicat la data de 20.12.2009, ora 4:21 pm

        Excelent comentariu, bine argumentat.

    • Comentariu scris de Yodda
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:41 pm

      “Un geolog mi-a spus”. M-ai dat gata cu fraza asta si mai mult decat atat, m-ai si convins. Numai ca si mie alt geolog mi-a spus ca nu se face praf ca si acuma este praf zona. Deci, data viitoare adu argumente, nu niste vorbe auzite de prin popor.

      • Comentariu scris de un roman anonim
        Publicat la data de 20.12.2009, ora 4:23 pm

        Asteptam si argumentele tale care sa demonstreze ca nu va fi mai rau cu lacurile de cianura, ba chiar poate ne demonstrezi ca altcineva decat Garbriel resources, Videanu si alti PDListi vor avea ceva de castigat din distrugerea unor munti.

        Hai, curaj demonstreaza ca ai creier si nu scrii la comanda pe banii nostrii.

  14. Comentariu scris de Virgil Economu
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 11:17 am

    Daca acest proiect ar fi fost facut de statul roman, sa zicem cu fonduri UE nerambursabile(si daca teoretic si practic acest lucru ar fi posibil- problema de studiat), aurul respectiv care s-ar fi extras in cantitati uriase (estimat la de vreo 10 ori tonajul de aur al tezaurului tarii trimis dintr-o grava eroare politica la Moscova in 1917 , atunci nu ar fi fost o atat de mare problema, intrucat presiunea forurilor ecologiste din tara, dar mai ales din UE, ar fi obligat statul roman sa ia toate masurile pentru protectia mediului, din toate punctele de vedere, iar marele avantaj ar fi fost ca subsolurile Bancii Nationale a Romaniei s-ar fi umplut de aur pentru rezerva tarii si in beneficiul acesteia si al romanilor. Dar asa, aurul se va duce in strainatate, in cantitati pe care nu le vom stii in mod real niciodata, asa cum nu s-a stiut si nu se va stii niciodata cat petrol s-a pompat prin conducte la rusi in contul datoriilor de razboi; statul roman, la fel ca si in cazul marilor privatizari sau concesiuni paguboase va primi un mizilic de cateva sute be milioane de dolari (daca ??!!) iar un numar de “afaceristi onerosi” din tara, inclusiv dintre politicienii pe care ii stim foarte bine, precum cel care a facut mai ieri declaratiile despre proiectul Rosia Montana , isi vor umple buzunarele cu bani multi din comisioane, ca si pana acum. Iar poporul roman, ca de obicei, va asista neputincios la acest nou spectacol jalnic, de proasta calitate si, in special, total pagubos pentru el si pentru mediu.
    De acum a inceput o larga actiune de recuperare de catre PSD a sumelor imense de bani cheltuite ” cu generozitate pentru sacosele portocalii continand un litru de ulei, o punga de fidea, un kg. de zahar si un pix, plus cate 50 de lei platiti pentru cumpararea voturilor celor care au crezut in propaganda desantata a PSD, la recentele “alegeri prezidentiale”. De acum incolo vom asista in mod frecvent si neputinciosi la asemenea “afaceri ” precum Rosia Montana, care reprezinta nota de plata pe care TOTI ROMANII o vor plati pentru credulitatea, ca sa nu o numesc deadreptul altfel, de a se fi lasat inselati.

  15. Comentariu scris de Virgil Economu
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 11:20 am

    Nu PSD ci PDL.

  16. Comentariu scris de gogu
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 12:26 pm

    dar industria petroliera nu este poluanta?? de ce nimeni nu comenteaza.
    atunci cind ai resurse este bine sa le exploatezi,pentru ca peste tot in lume se intimpla lucrul acesta.nu este normal sa ne imprumutam sa platim dobinzi grase iar noi sa avem resurse si sa nu le exploatam.

    • Comentariu scris de alex
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 2:53 pm

      …era vorba ca tara nu va avea nimic de castigat din treaba asta ci doar Videanu si gasca lui!!!! Nu pot sa cred ca iti permiti sa postezi asemenea aberatii…{editat admin}

      • Comentariu scris de Yodda
        Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:44 pm

        Te rog scrie articol sau cauta-ma si adu argumente. Chiar sunt curios ce castiga Videanu si ce castiga gasca lui. Daca vii cu argumente plauzibile tind sa te cred. Daca nu, cred ca esti doar un postac ce se uita la Mircea Badea si Ciutacu pe care ii vede mari oameni de cultura.

    • Comentariu scris de Radu Mititean
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:12 pm

      Da, si industria petroliera este poluanta, si se comenteaza intens si de multi ani de catre ONG-urile de mediu. Numai ca presa nu acorda atentie subiectului, e orbita de greenwashing-ul practicat de companiile petroliere. Petrom-ul a facut praf dpdv peisagistic si ecologic multe zone din tara, cu costuri de mediu uriase ce nu sunt probabil evaluate, si pe care le vom plati noi toti. La privatizare ele au ramas in sarcina statului roman si e vorba probabil de miliarde de EUR daca calculam corect toate daunele directe si indirecte ale unui secol de expoatare petroliera in Romania fara grija pt mediu…

  17. Comentariu scris de 007 a la CLUJ
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 12:42 pm

    E o aberatie proiectu asta.
    Propun referendum pentru a vedea parerea celor multi. Spagile s-au impartit intre ei, insa ne va afecta pe toti, asa ca trebuie sa ne spunem parerea intr-un cadru oficial.

  18. Comentariu scris de Pintea
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 12:46 pm

    Sa-si bage baietii de baieti mintile in cap ! Aurul tarii nu va merge pe salariile celor care freaca menta / NU va atingeti de el ca iese batalie mare !!!

  19. Comentariu scris de bc
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 12:48 pm

    daca ne uitam in spatele afacerii, vom gasi oameni politici. chiar daca n-ar fi asa, acest proiect trebuie oprit. invocarea lipsei de bani, nu sta in picioare. cineva a spus ca ar fi bani suficienti daca politicienii n-ar fura.. acum se fura institutional. se pompeaza bani la primarii. prin licitatiile trucate si fara controlul cheltuirii banului public, acestia ajung la politicienii din spate. banii ce se cheltuiesc la craiova pt nu stiu ce parc, sunt demonstrati clara a celor de mai sus. si asta pe timp de criza. exploatarea de la rosia montana trebuie efect cu societati romanesti. s-ar crea locuri de munca, etc. ong-uri, numai cu ajutorul vostru acest masacru se poate opri.

  20. Comentariu scris de Pintea
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 12:54 pm

    aici puteti vedea documentat in ce situatie economica sunt toate tarile lumii :
    http://www.chrismartenson.com/crashcourse/chapter-1-three-beliefs

  21. Comentariu scris de Marcel
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 1:21 pm

    Dragi colegi de la hotnews.ro, am niste intrebari pentru voi. Nu cumva domnul Traian Basescu, Presedintele Republicii, este politicianul care s-a spalat pe maini de Rosia Montana? Nu cumva este unul si acelasi cu domnul candidat Traian Basescu pe care l-ati sustinut in campania electorala (mai ales prin vocea colegului Tapalaga Dan!) calcand in picioare orice norma deontologica? Acum, de ce va plangeti? Nu ar fi mai bine sa faceti niscavai ancheta jurnalstica si sa aflati daca firma care a pus mana pe Rosia Montana nu are cumva contracte de sponsorizare pentru sustinerea campaniei electorale a lui Traian Basescu? Hai, sa va vedem, aveti curaj, sunteti capabili? Altfel, ce faceti voi acum seamana cu lacrimile de crocodil!

  22. Comentariu scris de dan
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 2:12 pm

    ai masina? sti ca polueaza? sti ca emite CO2? Problema este ce conditii si restrictii ofera proiectul. Poetii si filozofii sa se ocupe de altceva. De ce n-ai lasat natura cum a fost ea? cati pomi sunt naturali? Cate legume sunt naturale? cate animale sunt cele date de natura? Dar vilele, blocurile, orasele? Nu-i mai bine in pesteri?

    • Comentariu scris de Radu Mititean
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:08 pm

      E o mare diferenta intre impactul de mediu cert si potential a unui sat sau a unei fabrici mici sau a unui drum sau a unei tarlale de plante cultivate, pe de o parte, si impactul unei uriase exploatari miniere de suprafata intr-o zona montana, pe de alta parte. Nu cred ca prinde la oameni normali la cap smecheria asta retorica ierfina cu “din moment ce avem deja atatea activitati poluante, ce mai conteaza una in plus”…

  23. Comentariu scris de Dogaru
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 2:26 pm

    Dom-lor, nu va temeti de cianura, se foloseste poe scara larga in industrie, exista tehnologie pt. neutralizarea ei si evitarea poluarii mediului. Aurul e bun oricand, daca e prea ieftin se stocheaza si se vinde cand e pretul bun. Iar locanlicii vor de lucru!

    • Comentariu scris de mortii
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 2:59 pm

      da frate dar ce va deveni zona in 17 ani, iti poti imagina ? locurile de munca vor dispare definitiv si pentru vecie de acolo peste 17 ani iar cei care vor avea de suferit nu vor fi cei care au acum locuri de munca ci copii lor!! Mie mi-ar fi rusine sa vin cu astfel de prostii pe post de argument, mineritul este demonstrat pe plan mondial ca nu aduce decat saracie si poluare si distrugerea comunitatilor unde ajunge, mai citeste!!!

    • Comentariu scris de Radu Mititean
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:05 pm

      Tehnologia cu cianura nu e singura si nu e nici proncipala problema de mediu a respectivului proiect. Ramane la fel de inaccepabil si daca s-ar folosi alta tehnologie. Pe de alta parte, e o manipulare sa vorbesti la modul general de cianura ca ceva larg utilizat in conditii de siguranta acceptabila, pentru ca in situatia asta e vorba de cantitati uriase, nu de cateva sute de kg sau de cateva tone…

  24. Comentariu scris de budurean
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 3:05 pm

    ma intreb ce va urma? brucit-ul de la budureasa? pana acum se spunea ca in spatele afacerii ar sta s.o. vantu, n-a castigat geoana si am crezut ca vom scapa de aceasta exploatare, dar se prea poate ca si aceasta sa inceapa; vai de natura noastra

  25. Comentariu scris de George CĂŞĂRIU
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 3:20 pm

    Salut! Tinand cont cu nu au venit sa faca agricultura pe pamantul Romaniei, este nevoie de un referendum. La acesta trebuie sa aiba drept de vot toti cei care au 14 ani impliniti in ziua respectiva. Proiectele de genul schimba total relieful si au repercusiuni signifiante asupra vietii din jurul acestuia. Mai mult, ei nu muta muntele in alta parte si fac exploatarea acolo, o fac la noi, in consecinta => generatiile viitoare de romani vor plati pretul lacomiei de nestavilit ale semenilor din aceasta perioada.

    Ce cred eu ca se va intampla: vor parafa contractul, vor fura cat de mult pot, si il vor face secret de stat. Indiferent de guvernare, lucrul asta tot se intampla.

    De ce: pentru ca suntem lacomi si prosti. Sunt curios daca voi reusi sa traiesc in prima societate construita de fiinte inteligente. Momentan, traim in Cutia Pandorei din care a scapat doar Speranta!

    La multi ani tuturor oilor care sustin prostia asta asupritoare numita sistem monetar cu toate nonvalorile sale etalate ca si cum ar fi virtuti. La multi ani si lupilor care conduc totul!

  26. Comentariu scris de romeo
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 3:30 pm

    scriem la procetatean@presidency.ro si drp@gov.ro
    dam ideea si indemnul mai departe, celor pe care ii avem in address
    book. adica facem o campanie ca in 1944, gen “citeste si da mai
    departe”. ma rog, “scrie si da mai departe”
    ii bombardam, facem taraboi.
    trebuie reactionat de fiecare data cind vreun adriean (lol) ia o pozitie
    contra naturii.

    nu uitati, presdentia si guvernul trebuie sa va raspunda petitiei, in
    scris, in max.45 de zile.
    nu-i lasati sa doarma.

  27. Comentariu scris de Crapu'
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 3:54 pm

    Ha, ha , ha….pe cind sarea si Posta Romana?

    • Comentariu scris de vic
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:20 pm

      cu sau fara cianura nicio societate nu a lasat vreodata aurul neexploatat. tot vb despre politic si interesele din exploatarea de la rosia. adevarul e ca, asa din afara, remarc doua pozitii clar interesate – pro si anti. pe cei pro stim unde sa ii gasim. ma intereseaza insa unde se ascund si care sunt interesele celor anti exploatare. poate e timpul sa se discute cu cartile pe fata. altfel tot facem discutii….

      • Comentariu scris de Radu Mititean
        Publicat la data de 19.12.2009, ora 7:30 pm

        Sunt foarte multi si foarte diversi opozanti, fiecare cu interesele si motivatiile lui. Unii se opun din motive economice, considerand ca afacerea este total dezavantajoasa pt. statul roman. Altii din motive de cultura si patrimoniu, considerand ca este inacceptabil ca imensele valori arheologice din zona sa nu fie conservate in situ, ci sa se “descarce de sarcina arheologica” zona. Altii se opun din motive civice, de drepturile omului, considerand ca este monstruos si inacceptabil modul cum au fost fortati multi localnici sa se mute sau sa isi vanda proprietatile, cu metode demne de republici bananiere. Altii se opun din motive de mediu, fie pentru ca nu considera acceptabila modificarea masiva si ireversibila a peisajului si reliefului zonei, altii ingrijorati de impactul negativ cert si potential asupra calitatii apelor, aerului, solului si subsolului – mai ales cine a studiat asa-zisul “studiu de impact asupra mediului” care intr-o tara normala nu ar avea sanse sa fie aprobat…. Altii se opun din motive religioase, neacceptand demolarea bisericilor si stramutarea cimitirelor ( sunt declaratii exprese de la practic toate cultele care au enoriasi si imobile in zona…). Si asa mai departe…. Ca ori fi si unii smecheri care declara un motiv de opozitie legitim si de fapt au altul, nelegitim, e foarte posibil, mai ales in randul unor oponenti oportunisti de data recenta, cum s-a putut vedea la anumiti politicieni pentru perioade scurte…Dar asta nu schimba datele problemei si nu altereaza motivatia clar asumata, credibila si legitima a multor oponenti. De exemplu asociatia pe care o reprezint are inscris in statut ca obiectiv expres, printre altele, combatarea oricaror mari exploatari de suprafata in zona montana. Si asta cu mult inainte de a fi vorba de proiectul minier Rosia Montana… Si nu ne-a sprijinit nimeni in cei vreo 7 ani de campanie contra proiectului, desi ne-ar fi fost de folos si ne-am fi dorit. Totul a fost si este voluntariat, pentru ca mai sunt prin Romania si oameni indragostiti de natura si care fac cate ceva si din motive de constiinta si din convingeri nelegate de factori materiali…. Asta apropo de motivatii… Radu Mititean – asociatia CCN Cluj-Napoca

    • Comentariu scris de io
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 11:19 pm

      iTI RASPUND EU VIC.M-am nascut intr-o zona cu mult nisip(pe malul ARGESULUI)M-am intors de la oras, vanzandu-mi apartamentul in urma cu ceva ani, si tot de atunci, se intampla ca , in gradina casei mele, construita cu banii de pe apartament sa se faca(HAOTIC) neurmarite de Agentiile de Mediu EXCAVATII DE NISIP SI PIETRIS( calitate superioara).Fara acte in regula(fac parte dintr-un ONG si am avut prezentari la judecata, am vazut DOSARUL x CARE PREVEDEA LA pud- reecologizare RETINE reecologizare, DAR A FACUT EXCAVATIE PANA LA 40 M.ADANCIME,APROAPE, SI AR FI TREBUIT SA FACA DOAR PANA LA 6 M PENTRU A NU AFECTA PANZA FREATICA. IATA cat sunt eu de favorizata de societatea care excaveaza, apropo inclusiv intr- o bucatica de 1880 m.p. de padure a mea proprietate, pe care nu mi-a restituit-o primaria nici dupa 17 ani, conform legii 18.Nu ai cu cine sa te judeci, legile sunt facute asa de interpretabile ca intr-un final SOCIETATEA, TEMPORAR INCHISA , ISI REDESCHIDE PORTILE ..

  28. Comentariu scris de costi
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 4:40 pm

    Voi cei de la hotnews.ro , dupa ce toata campania l-ati sustinut pe basescu, acum va plangeti? Si de ce ocoliti numele ministrului, VIDEANU, ca despre el este vorba? Este adevarat ca avem nevoie de bani, dar nu cu orice pret. Am terminat padurile, hidrocarburile, acum trecem la aurul din pamant. In toate tarile europene mediul e mai presus de orice. Vreau ca peste 30 de ani nepotii mei sa respire aer curat, chiar daca se duc pe jos la serviciu. Asa ca, REFERENDUM!

  29. Comentariu scris de polimedia.us/fain/
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 4:47 pm

    Viitorul de aur al Rosiei Montane — de data asta banii chiar vorbesc — Think Outside The Box…

    Decat sa vindem Rosia, mai bine l-am vinde pe Videanu….

  30. Comentariu scris de bm
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 5:46 pm

    las’ca va facem si o centrala nucleara pe Somes !

  31. Comentariu scris de numaibine
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 6:11 pm

    N-am vazut pe nimeni aici sa spuna ca de fapt noua ne revine DOAR 20% din ce se produce, 80% mergand firmei caria i-a fost concesionat ternul… Sau nu este asa?
    Treaba era coapta de mult daca s-a facut declaratia INAINTE ca gurvenul sa fie investit! Nesimtirea e la mare pret sezonul asta.
    Daca stam si tot postam aici n-o sa rezolvam nimic. Cei care VOR sa faca ceva trebuie organizati. Pate ne ajuta hotnews.

  32. Comentariu scris de mariam maria
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 6:32 pm

    Ne mai surprinde foamea ,graba cu care videanu si toata gasca basesciana se arunca pe muntele de aur?noi,talpa tarii ,oricum nu vom avea acces vreodata la bogatiile acestui pamant,dar ne iluzionam ca ele se vor folosi pt. ,,binele neamului”!!!!(HA,HA,HA….)VOM TRAI CUM AU VOTAT ALTII!!!

  33. Comentariu scris de Sf Ilie
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 6:43 pm

    2,5 miliarde de euro va castiga statul din aceasta afacere, o suma mica fata de ce s-a imprumutat de la FMI. Cam 15% din acea suma. Cu alte cuvinte, poate inca un an in care sute de mii de romani isi vor pastra joburile, dar nimic mai mult decat o amanare a inevitabilului. Acesti bani insa nu vor veni toti de-odata. Ei vor veni pe parcursul a cca. 15 ani. Adica sub 250 de mil. euro pe an, la inceputul exploatarii poate chiar mai putin. Iar asta e chiar o suma mica, raportata la nevoile noastre bugetare. Cine vede in acest proiect o salvare economica se inseala amarnic. Daca se decide pentru inceperea proiectului, in 15 ani Rosia Montana va disparea de pe harta Romaniei. In locul ei, va ramane un imens lac de cianura. Cei care sustin proiectul si declara ca va crea locuri de munca si va aduce bani uita sa spuna cat va dura aceasta bunastare. 15 ani. Apoi? Mina se va inchide, cei ce au lucrat acolo pe sume nu foarte mari vor pleca, pentru ca a ramane cu casa pe malul unui lac de cianura nu e o oferta prea incantatoare. Dupa 15 ani, acel loc va fi mort, poate nu din cauza cianurii, ci din lipsa totala de alternative. Ce mai poti face acolo? Cei care sustin ca vor sa fie lasati sa aiba o viata in zona, cu locuri de munca, ar trebui sa isi dea seama ca 15 ani nu sunt o viata. Proiectele alternative, de dezvoltare a turismului, mai ales ca exista o baza, zona fiind patrimoniu UNESCO, probabil nu vor aduce bunastarea la fel de repede in zona, dar o vor aduce pe perioada mult mai indelungata. Il felicit pe Magor pentru opozitie.

  34. Comentariu scris de mariam maria
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 6:45 pm

    Cine naiba -l cumpara pe Videanu?Oricine l-ar ascunde sub un munte chiar de aur,sa-i astupe gura si inima nesatula de aur,de avere lui si tot guvernului basescian! Vanturau pt. creduli ideea cedarii salinelor si postei neumplutilor(altii ca ei) Vantu si Patriciu ca nu cumva sa le-o ia ei inainte,sa le ia de sub nas aurul lui Horea! Pt. el a mers la Viena motul,noi il pierdem pe mana unor nelegiuiti ,ticalosi ca BASESCU,BOC,VIDEANU ,BERCEANU,BLAGA UDREA ET. COMP.!!!Halal tara,sa mai scape cine poate!!!!

  35. Comentariu scris de canada
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 7:50 pm

    nooooooooo way !!!!!!!!!!!!!

    daca Basescu si clanul lui o face acum nu mai trebuie clanul comunist mafiot politic sai dea jos ci populatia !!!

    populatia pe care a mintito-propagato !

    si petitiiele functioneaza,iar un CERNEA trebuie ajutat sa se reziste !

    cei prapaditi de boala ,de ori si unde trebuie de zis si aratat; ca arata ingroziti,sa mearga la medic,sa se trateze !

    trebuie sa incepeti si sa spuneti ferm de acum NUUUUUU !

  36. Comentariu scris de sabo
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 9:09 pm

    SA NU SE FACA CRIMA ASTA!
    CEI CARE NU REALIZEAZA CRIMA SI SE FAC PARTASI CU CEI CARE O FAC
    CONSTIENT, VOR PLATI LA FEL
    REMUSCARILE NU MAI FAC NIMIC
    OAMENI BUNI
    AND TOTI POLITICIENII ABORDEAZA SMENAR ECOLOGIA
    IATA CA ACUM HOP
    CAUTA BANI!
    NU TREBUIE PERMISA ULTIMA MARE CRIMA

  37. Comentariu scris de ecoreporter
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:17 pm

    1. Intr-o tara cu adevarat europeana acest proiect n-ar avea sorti de izbanda, iar cei care s-au implicat pana acuma pentru a-l realiza ar fi, in numar mare, la INCHISOARE, din cauza infractiunilr comise in serie.
    (Despre Berceanu, surse informate de la Rosia Montana sustin ca ar fi luat 2 milioane de dolari spaga pentru semnarea contractului cu RMGCul: http://www.youtube.com/watch?v=szYvKS_-1UM)

    2. Proiectul nu va scoate Romania din criza. Dece? Pt. ca ori trece criza pana ce primeste Romania banuti de la RMGC ori criza va fi atat de nasoala si lunga ca nici proiectul asta nu va ajuta mare lucru si vom avea de infruntat cu totul alte probleme!

    3. Un alt aspect: Daca se realizeaza proiectul, Romania isi continua drumul spre un stat de tip republica bananiera care face bani din vanzarea de materii prime, forta de munca ieftina, trupuri de femei tinere samd. deci prin (auto)prostitutie. Industriile creative si inovatoare si de viitor, producatoare de valoare adaugata vor ramane pe planul secund, or Romania are si un mare potential creativ care-i va putea asigura un trai decent in sec. 21.

    4. Aspectul regional, deloc abordat pana acuma: Sa nu uitam ca RM se afla in Ardeal, cunoscut pentru multiculturalismul sau milenar si apartenenta culturala la Europa Centrala. Centrul de decizie de unde se impinge tare in directia realizarii proiectul nu este in Ardeal ci este Bucurestiul balcanic, corupt si inca ‘otomanizat’, fanariotizat (spun asta ca si iubitor dar si relativ bun cunoscator al Bucurestiului). Beneficiarul aurului extras de la noi va fi tot centrul, Bucurestiul, iar Ardealul va ramane cu mult KK cianurat. (Si chiar daca ar beneifici direct si Ardealul de aur, nu merita si tot ILEGAL ar fi proiectul!) Pentru cei neavizati poate ca nu pare important acest aspect regional. Oamenii mai avizati si cunoscatori ai situatiei si a trendurilor vor sesiza insa ca proiectul RM are potentialul de a aliena definitiv si poate iremediabil(?) Ardealul de restul Romaniei si in special de Bucurestiul, de unde nu stiu daca a venit vreodata ceva cu adevarat bun pentru regiunea noastra, dar lucruri nashpa au venit cu gramada in ultimii 90+ de ani…
    O alienare intre regiuni nu inseamna neaparat ca se va rupe tara in doua sau trei bucati – ca granitele Romaniei nu le-au stabilit niciodata locuitorii acestei tari! – dar alienarea insemana o viata lipsita de perspectiva si pierdere de timp, pur si simplu.

    Mafioti nationali si internationali: Lasati RM in pace! Lasati-ne pe noi in pace pt. ca nu avem nevoie de voi – nici de promisiuni, nici de aur, nici de cianura! Adevaratul aur al Ardealului sunt natura, cultura si oamenii.

    ecoreporter, alias
    hans hedrich
    sighisoara

    • Comentariu scris de io
      Publicat la data de 19.12.2009, ora 11:43 pm

      Adi, nu -mi permit dar te-as face nesimtit.Si Ion Creanga vorbeste de bojdeuci si de niste case cu tinda si doua odai, chiar n-ai pic de bun simt.E casa lui.A celui ce a construit-o daca tu stai intr- vila somptuoasa, da-mi voie sa cred ca ai facut-o pe bani necinstiti.Punct Am un venit de peste 30 de mil.dar nu reusesc sa-mi fac vila.Doar traiesc cu ei si-mi cresc copiii.Meditatii, facultati, etc.Aurul Daciei nu este al tau si al meu, desteptule, ci al copiilor, copiilor nostrii.Eu pentru asta ies in strada, daca e nevoie, sa strig cat pot sa nu se scoata minereurile din solurile tarii.Lasati-le acolo cum le-a lasat si ceasca sa mai avem si noi astialalti. De ce va grabiti ?? Ati fost aprigii luptatori pe nava lui BASE si acum vreti diurnele ??? Mai asteptati ca o sa primiti suturi in fund ca noi ceilalti de acum 5 ani.Pa, si SA TRAITI BINE, ha,ha,ha.

      • Comentariu scris de io
        Publicat la data de 19.12.2009, ora 11:45 pm

        si sa mai stii ca se spune corect, CARE NU FOLOSESC NIMANUI !. Nu care nu foloseste la nimeni…

    • Comentariu scris de TEPES
      Publicat la data de 20.12.2009, ora 1:01 am

      Ecoreporter?ce sa-ti povestesc,va-ti inmultit ca iepuri,vine un honved scrie doar bazaconii si va tulburat linistea nu mai puteti voi respira de grija rosiei montane sa fim seriosi domnilor gasiti soluti pt.acea zona saraca nu mai dati din gura ca faceti spume.Spuneti cinstit oamenilor ce va mina pe voi in lupta nu fiti meschini interesele cui le slujiti.Dlor.ecoturisti si reporteri de ocazie daca v-ar intreba cineva daca vreti sa traiti f.bine acum sau peste 20 deani ce ati spune?raspunsul este lesne de ghicit,atunci spuneti asta oamenilor nu umblati cu cioara vopsita ca se rugineste gardul.

      • Comentariu scris de MESTERU DOINA
        Publicat la data de 20.12.2009, ora 10:42 am

        nu cu oameni ca tine s-a intimplat ceva pina acum in lume printre altele si oportunitatea ta de a trai mai bine sau mai PROST

  38. Comentariu scris de adi
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:18 pm

    Domnilor, chiar credeti ca aurul care poate rezolva unele probleme economice, pe langa alte avantaje inclusiv de mediu, turistice pe care le ofera proiectul, merita lasat acolo din cauza unor melanconici care refuza parasirea unor cocioabe sau alte aberatii culturale??????

    Fiti realisti si lasati gargara cu vestigiile, care nu folosesc la nimeni, ce atata zgomot

    PS Nu fac parte din nici un partid, nu sunt de acord cu multe decizii ale guvernului, dar cu asta SUNT DE ACORD!!!!!!

  39. Comentariu scris de cezar
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 10:19 pm

    nu sunt de acord. daca se intampla , pdl si basescu au mai pierdut un sustinator.

  40. Comentariu scris de stop
    Publicat la data de 19.12.2009, ora 11:13 pm

    Din cate vad exista cateva petitii legate de Rosia Montana. Totusi una este impotriva dnului Videanu, altele impotriva folosirii cianurii.

    http://www.petitieonline.ro/petitie-p48115046.html
    http://www.petitieonline.ro/petitie-p56424047.html
    http://www.petitieonline.ro/petitie-p46243046.html

    Poate ne ajuta cineva care aduce mai bine cuvintele din condei cu textul pentru o petitie impotriva acestui proiect care sa cuprinda toate punctele, pentru pastrarea intacta a zonei si resurselor de acolo si transformarea ei intr-o zona turistica?

  41. Comentariu scris de Grizzly
    Publicat la data de 20.12.2009, ora 3:43 am

    Stirile fierbinti defapt is minciuni pentru ca nimeni nu a avut timp sa ….le fondeze, argumenteze;)

  42. Comentariu scris de dan
    Publicat la data de 20.12.2009, ora 5:31 am

    Pai hai sa alegem intre o moarte rapida si una in chinuri.
    De ce sa nu facem presiuni pt minimizarea efectelor nocive ale unor astfel de exploatari in loc sa strigam ca nu dam ‘glia stramoseasca’ pe ‘niste aur’.Suntem o tara in care s-a pierdut controlul asupra resurselor si asta e cel mai grav.
    Dar macar pe cele pe care le mai avem sa le utilizam, sa le punem in valoare.Este necesar, avem nevoie de bani, avem nevoie de acesti bani sa putem dezvolta restul domeniilor altfel ne paste colapsul.
    Este adevarat ca impactul asupra mediului nu e unul minor dar putem gasi solutii, trebuie doar sa fim constienti de ce facem si sa gasim solutiilre corecte.
    Revin la ideile de la inceput: sunt zeci, sute de hectare nelucrate, pt ca agricultura cu plugul nu se poate face. Ce facem cu pamantul acela?
    Nu avem o autostrada finalizata si corect construita, deci o sa facem turism doar in vis si exemplele pot continua cu miile.
    Nu mai avem alte posibilitati dar pe acestea pe care le mai detinem sa le folosim cu inteligenta.
    Deci hai sa venim cu idei si propuneri nu cu blamarea unei incercari de a mai misca tara asta din starea economica dificila in care se gaseste.

    • Comentariu scris de MESTERU DOINA
      Publicat la data de 20.12.2009, ora 10:53 am

      nu tara noastra se misca(beneficiaza) prin contractul de expluatare de la Rosia, aicea e nodul gordian al problemei si pt ca sa nu mai fie asa trebuie sa facem mai mult decit protest ecologic .ar trebui contestate privatizarile paguboase si cesionarile care ne indeparteaza de la profitul expluatarilor ,marea parte a beneficiilor ajungind in alte parti ale lumii si in buzunarele acelora de aici (mi-e greu sa-i numesc ROMANI) care au pus umarul sa fie asa

  43. Comentariu scris de EU
    Publicat la data de 20.12.2009, ora 8:30 am

    Daca este adevarat ce spune si este ,cineva acolo a pazit aceeasta bogatie a Romaniei si o va face in continuare. Daca ei isi asuma riscul blestemului din mosii stramosii lasati sa o faca, vor suferi consecintele si aurul tot acolo va fi . Asta nu ne va impiedica sa facem opozitie si sa ne pazim comorile legendare.

  44. Comentariu scris de grigore
    Publicat la data de 20.12.2009, ora 8:43 am

    Da, ar fi bun un referendum despre asta. Dar toate petitiile online seamana a “frectie la picior de lemn”, eventual un sondaj de opinie gratuit. Marele lor avantaj e comoditatea. Dar nu au valabilitate legala, nu sunt documente recunoscute! Daca vreun ONG ar dori sa declanseze un referendum, atunci sa faca campanie pentru obtinerea de semnaturi pe hartie. Parca 500000 sunt necesare. Un formular simplu in care omul sa-si treaca. numele, (CNP-ul?), si sa semneze, sa-l puna la posta. Mai mult simt civic, mai multa actiune ne trebuie ca sa-i atingem pe cei de ‘sus’. Nu vedeti ca doar la vot le tremura fundul si devin grijulii cu poporul. Apoi 4-5 ani pot face ce vor. De ce sa-i lasam?

  45. Comentariu scris de linx
    Publicat la data de 20.12.2009, ora 8:53 am

    Am sa dau exemplul Baia Mare. Acum aproximativ 10 ani a venit aici o firma australiana care a inceput exploatarea piritelor prin cianurare pentru a extrage aur sau mai precis se obtinea un bulion care continea aur si alte metale rare. Argumentul forte a fost castigul statului roman care primea o parte din aurul obtinut. Insa aurul pe care il primea statul roman era calculat procentual, dupa o estimarea facuta initial si dupa ce bulionul era prelucrat in exteriorul Romaniei.
    Problema era ca bulionul nu putea fi controlat de catre nici o autoritate vizavi de concentratia lui si unii spun ca el continea metale rare care erau la fel de pretioase ca si aurul. Sunt lucruri care nu s-au demonstrat si nu o sa se demonstreze niciodata. Ce e dubios e ca industria de prelucrare a aurului din Romania a fost desfiintata cu putin timp inainte de aceasta afacere.
    Povestea de la Baia Mare este mai cunoscuta dupa accidentul ecologic care s-a produs aici si nu dupa cat e posibil sa fi pierdut statul roman. In prezent fabrica in care se facea cianurarea si care se afla, pana la urma, in Baia Mare, a fost abandonata dupa ce australienii si-au declarat falimentul si a ramas majoritar statul roman care trebuie sa suporte cheltuielile de stergerea urmelor.
    Rosia Montana are toate sansele sa repete aceasta poveste, pentru ca suntem un popor care-si face mai mult singur rau decat ii fac altii.

  46. Comentariu scris de Ana Armanca Ardeleanu
    Publicat la data de 20.12.2009, ora 9:21 am

    Din cei 4 miliarde aduşi în economia României, costurile de refacere ale mediului sunt de 2 miliarde, care vor fi plătite de noi.
    Unde este câştigul?! Nicăieri. Pentru că zăcămintele de aur-argint sunt întotdeauna însoţite de metale rare şi foarte preţioase, care sunt omise… Dăm pe nimic bogăţiile subsolului.
    Nu avem să ştim exact cât aur, argint, şi în primul rând metale rare, se vor extrage de acolo.
    Problemele, indiferent de cât ar câştiga statul român, sunt consecinţele cianurilor.
    Catastrofe se pot întâmpla în cazul unui cutremur sau în cazul unor inundaţii.
    Având în vedere topologia framântată a zonei, mai apar două pericole: contaminarea apei freatice de suprafaţă cu urmările logice asupra oamenilor, animalelor şi vegetaţiei din zona precum şi contaminarea apei freatice de adâncime care are un circuit mai lent şi va intra în circuitul biologic cândva într-un orizont de timp de la citeva sute de ani la zeci de mii de ani.
    O altă posibilă problemă:
    Mă tem că după extragere acolo se vor depozita deşeuri toxice adunate de prin Europa. La ora actuală firmele “posesoare” de asemenea substanţe sunt înnebunite căci nu mai au unde sa le stocheze, cheltuielile cu protejarea depozitului şi neutralizarea substanţelor fiind uriaşe. Cei 4 miliarde sint un mizilic faţă de ce plătesc acum iar cetăţenii europeni nu mai permit să se facă asemenea depozite în vecinatatea lor…
    Să mai dau un exemplu: distrugem la Roşia Montană site-ul istoric dar lasă, au făcut arheologii francezi mulaje după minele noastre şi…ne vom duce la Toulouse să le vizităm, plătind bani grei la intrare.

  47. Comentariu scris de Ilaria
    Publicat la data de 20.12.2009, ora 10:52 am

    Nu, nu e chiar asa simplu, arheologii continua sa sape si sa expertizeze, societatea civila din Romania e mobilizata de ani de zile impotriva proiectului, autoritatile internationale pentru protectia patrimoniului si ecologistii din toata lumea apara situl… Ar trebui sa se auda undeva toate astea si sa se tine cont si de altceva decat de ipotetice profituri economice. E o lupta de purtat si o sa o purtam.

  48. Comentariu scris de MESTERU DOINA
    Publicat la data de 20.12.2009, ora 11:08 am

    daca chiar esti interesat de cauza acestui lucru, informeaza-te ce anume au negociat reprezentantii RO la tratatul pe directiile strategice la nivel EU de dezvoltare si vei afla ca au cedat expluatarea neferoaselor (de fapt li s-a impus) ce se intimpla e o consecinta pe de o parte a unor interese a altora ce atenteaza la resursele RO pe de alta parte a nesigurantei generata de o atitudine gresita fata de locul si rolul nostru ca tara in zona EU si a incompetentei si coruptiei celor ce s-au infipt sa ne reprezinte

  49. Comentariu scris de otto
    Publicat la data de 20.12.2009, ora 11:58 am

    pentru ca nu ati vrut o romanie a bunului simt, aveti o rromanie a bunului comision.
    normal ca videanu de la economie si udrea de la mediu o sa semneze tot ce se poate sa demareze proiectul. apoi videanu o sa puna borduri de jur imprejurul perimetrului si o sa placheze cu marmura zona. iar udrea o sa traga citeva dungi cu vopsea si o sa faca locuri de parcare.

  50. Comentariu scris de rosia montana « Blogul IeMulte
    Publicat la data de 20.12.2009, ora 12:43 pm

    [...] Viitorul de aur al Rosiei Montane – de data asta banii chiar vorbesc [...]

Lasa un comentariu