Legende Urbane | 13.1.2010

Trage sau nu trage? Aceasta e intrebarea

Curentu

Sa nu spuneti ca expresia “m-a tras curentul” nu va este cunoscuta. Ca la un moment dat nu ati crezut, sau cel putin nu ati auzit de la persoane de incredere, ca de vina pentru durerile de cap, de dinti, de spate ba chiar si pentru o raceala mai pacatoasa este de vina acelasi… curent. Ubicuu, misterios, feroce? Sau poate doar o exagerare? Sa vedem cum sta de fapt chestiunea cu acest “curent care trage”.

de Marian Chiriac

Ce este de fapt curentul

Conform definitiei de dictionar, in cazul de fata curentul este un flux de aer care se afla in miscare, dintr-un loc in altul, in urma unei diferente de temperatura. Curentul se simte in mod natural, spre exemplu, atunci cand deschidem o usa de la camera, sau cand mergem cu geamul la masina deschis.
Trebuie insa facuta o distinctie clara intre “curent”, care se refera la o miscare a aerului si “frig”, care se refera la scaderea temperaturii. Distinctia aceasta trebuie avuta in minte pentru ca lamureste niste lucruri despre care vom discuta mai jos.

Cat de vinovat este curentul

In ciuda credintei destul de raspindita printre romani, in niciun tratat de medicina sau revista de specialitate nu este mentionat ca acest curent ar produce boala, dureri sau ca ar inrauti starea de sanatate a unei persoane.
Ce inseamna totusi “m-a tras curentul”? Conform doctorului Catalin Chiurciu, in asemenea cazuri “pacientii descriu o suferinta, durere, inflamatie localizata in diferite zone ale corpului (gat, spate, cap etc) cauzata de un anumit curent de aer”.
Numai ca se ajunge la o astfel de situatie, spune medicul de familie, in urma “inadaptarii organismului la conditiile de microclimat in care se afla”. Se poate intampla ca organismului sa ii fie mult mai cald decat este normal si de aceea “in conditii de supraincalzire (temperatura ambientala sau imbracaminte excesiva) elimina caldura, transpirand. Pe fondul transpiratiei, orice adiere de curent poate produce reactii locale de vasospasm sau contracturi musculare, cu fenomene inflamatorii nespecifice manifestate prin dureri locale (de gat, de spate etc). (…) Orice injurie adusa organismului va produce in mod <firesc> aceste modificari inflamatorii (dureri gat, cap, spate)”, arata Catalin Chiurciu.

Exista masuri de protectie?

Probabil ca unii ar putea zice ca romanii sunt, asa, mai ipohondri, cel putin daca se ia in calcul multimea de masuri de aparare contra curentului: usile si geamurile trebuiesc bine izolate si tinute cat mai mult inchise, in masina sau mijloacele de transport in comun nu trebuiesc deschise geamurile in timpul mersului, toamna-iarna e bine sa porti vata in urechi, pe pardoseala din gresie din casa trebuie sa mergi chiar si vara in papuci etc, etc.
Desigur, sunt oameni cu un sistem imunitar mai fragil, oameni mai sensibili, care se pot imbolnavi mai usor cand nu se protejeaza in situatii precum cele descrise mai sus. Numai ca, spune medicul Catalin Chirciu “un organism ce sta in conditii inadecvate, nesanatoase, intr-o camera  foarte incalzita, spre exemplu, isi consuma energia pentru a se feri de caldura. Daca ne imbracam prea gros, daca incalzim camera prea mult, consumam energia organismului, care nu poate elimina astfel caldura. Pentru a trai, organismul are nevoie de frig, nu de caldura”.
Doctorul foloseste un exemplu tehnic pentru a exemplifica mai bine: “la o masina, intai se porneste ventilatorul, care trebuie sa imprastie caldura ce urmeaza sa fie degajata de catre motor. Daca temperatura exterioara e mai mare decat caldura eliminata de motor, acesta din urma se opreste. La fel se intampla si in cazul organismului, care nu poate trimite caldura in exterior si de aceea e supra-solicitat termic”.
Catalin Chiurciu are si un raspuns direct la o intrebare aparent stranie: “Cum ar rezista romanul in Antarctica? Foarte greu”. Asta pentru ca, in continuarea pledoariei sale, Chiurciu spune ca din motivele enumerate anterior Sahara nu este populata, insa Antarctica da. “Pentru ca problematic pentru organism nu este frigul, ci caldura. Intr-un mediu friguros te imbraci mai gros si limitezi pierderile de caldura. Nu poti face insa asa ceva intr-o zona arida, calduroasa”.

Sa fie specific national?

In tarile de limba spaniola i se zice “corriente de aire”. In limba sarba si in spatiul fost iugoslav e cunoscut sub numele de “promaja”. Este denumit, probabil, in alte moduri si in alte limbi. Dar, desi nu este o inventie exclusiv romaneasca, “curentul” sau mai exact “curentul care trage” tine oarecum de specificul nostru national.
Catalin Chiurciu considera ca modul in care o persoana reactioneaza la curentii de aer e determinat cultural si geografic. Cultural, pentru ca e vorba de felul in care acea persoana a fost crescuta in familie si de obiceiurile pe care le-a deprins. “Notiunea de <a trage curentul> e foarte legata de un anume mod de viata”, spune Chiurciu.
Pe de alta parte, medicul considera ca in zone geografice cu un climat asemanator ar trebui, in mod normal, sa se regaseasca boli specifice, in acelasi procent. “Realitatea dovedeste insa ca nu e asa. (…) Chestiunea curentului tine de individ, nu de localizare, pentru ca individul actioneaza asupra locului in care se afla (el incalzeste sau aeriseste o camera, spre exemplu). Daca punem curentul intr-un context cultural diferit el va disparea complet”.
Motivul identificat de doctorul Chirciu pentru credinta romanilor in faptul ca “trage curentul” se datoreaza faptului ca “la noi e frecvent intalnita tendinta de supra-protectie, prin supra-imbracare sau incalzirea excesiva a locuintei, spre exemplu”.

Pentru a te proteja de curent solutia este simpla. “Trebuie promovat un stil de viata sanatos: sa traim in camere aerisite, cu temperatura interioara nu ridicata, apa cu care te speli sa nu fie fierbinte, sa facem gimnastica dimineata in fata geamului larg deschis. In aceste conditii, organismul nu va mai avea raspunsuri inadecvate la un simplu curent de aer”, spune doctorul Catalin Chirciu.
Acesta crede ca in primul rand parintii trebuie educati, iar lor le transmite: “nu pune bebelusului o caciula pe cap daca tu nu porti. Nu imbraca pe copil cu un pulovar, daca tu esti in tricou”.

101 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de FreeStyler
    Publicat la data de 13.1.2010, ora 9:49 pm

    A “te trage curentul” este chestiune de fizica.

    In momentul in care organismul este supus unui flux de aer mai mare decat normal, densitatea de microorganisme (bacterii si virusi) pe unitatea de suprafata creste si in acest caz sistemul imunitar nu mai poate distruge agentii patogeni. Drept rezultat apar infectiile respiratorii.
    Cine nu crede poate sa stea cu nasul in ventilatorul de la sursa unui PC timp de 15 min si se va convinge a doua zi de adevarul celor spuse.

    Dezinfectati lunar aparatele de aer conditionat cu spray dezinfectant.
    A se citi:
    http://www.citynews.ro/cluj/sanatate-16/boala-legionarilor-11903/

  2. Comentariu scris de Cristi
    Publicat la data de 13.1.2010, ora 9:54 pm

    Pacat ca toata inspiratia pentru articol este luata de aici: http://bit.ly/7fg2Bf
    Asta cum se numeste… furt?

    • Comentariu scris de Ana
      Publicat la data de 14.1.2010, ora 12:29 am

      exact observatia asta vream sa o fac si eu, foarte urat acest plagiat. nu e chiar copy-paste dar totusi, autorul nu si-a dat seama ca cineva o sa observe ca a furat ideea pentru articol?initial am crezut ca e acelasi autor care si-a publicat articolul si aici. dar din pacate nu asta a fost cazul.mda…se poate argumenta ca doi oameni pot avea aceeasi idee, dar acest articol a aparut la putin timp dupa lansarea revistei in care se afla articolul in original, deci e putin probabil in acest caz.

    • Comentariu scris de Marian Chiriac
      Publicat la data de 14.1.2010, ora 8:34 am

      Imi pare rau ca trebuie sa va dezamagesc, dar ideea acestui articol nu este nici una originala (nu avea cum), nici inspirata de articolul din Doar o Revista. Intre timp, am citit si eu articolul din DoR si am apreciat documentarea si scriitura, posibile si datorita frecventei de aparitie si mediului diferit de publica (format de revista online). Printre multele lor pacate, jurnalistii il au si pe acela ca nu prea apuca sa isi citeasca confratii.

      • Comentariu scris de Ana
        Publicat la data de 15.1.2010, ora 2:08 pm

        asa sa fie domnule jurnalist, cum spuneti dumneavoastra, m-as bucura sa nu fie vorba de plagiat.imi cer scuze daca va acuz pe nedrept si a fost doar o simpla coincidenta si dumneavoastra nu stiati de articolul din DoR.
        Dar in cazul in care stiati, as vrea sa va spun urmatoarele:
        eu am avut discutii cu prietenii mei de cateva ori despre acest subiect dar niciodata nu ne-am documentat despre acest “mister al curentului”.prin urmare, mi-a placut ca am avut unde sa citesc despre asta, in DoR. apoi am vazut articolul dumneavoastra, care si el initial m-a bucurat.
        problema pe care o am nu este originalitatea ideii, e rar un articol despre un subiect despre care nu s-a mai scris niciodata. ma deranjeaza faptul ca nu ati abordat o alta perspectiva pentru acest subiect,
        nu a dus nimic nou fata de celalalt si din aceasta cauza mi-a lasat impresia unui articol sters. toata noutatea consta in faptul ca adica ati intervievat alt specialist(doctorul) decat autorul articolului din DoR.
        ceea ce nu mi se pare de ajuns. dumneavoastra ca jurnalist aveti datoria de a va informa in legatura cu subiectul pe care il veti scrie, deci eu consider ca dumneavoastra nu v-ati facut treaba ca jurnalist.
        nu a fost intentia mea sa va jignesc, sper ca veti lua parerea mea ca pe o critica constructiva.
        vreau sa precizez ca nu fac parte din echipa DoR, sunt doar o persoana care este revoltata cand descopera un plagiat si consider ca mi-am pierdut timpul citind articolul si acum scriind acest comentariu.
        am facut asta pentru ca si restul lumii sa traga un semnal de alarma cand descopera un astfel de furt.

  3. Comentariu scris de curentatu'
    Publicat la data de 14.1.2010, ora 10:21 am

    Revin cu precizarile urmatoare:
    1. articolul e de 2 lei pentru ca nu e documentat stiintific, iar d-lui doctor nu cred ca i-a placut fizica
    2.”curentul” trebuie sa fie in anumite limite pentru ca sa nu iesim din zona de comfort, iar fiecare persoana are un feeling diferit in functie de cum a fost crescut si de cum e obisnuit. Asa ca populatia ar trebui sa fie educata in sensul intaririi rezistentei organismului, nu sa aducem critici aiurea.
    3.autoreglarea temperaturii corpului e mai dificila intr-un curent de aer. Deci si cei care nu vor sa fie dechise ferestrele intr-un mijloc de transport au dreptate, gradientul de temperatura fiind mare. Ferestrele trebuiau sa fie deschise de la bun inceput.
    4.aerul din Romania e plin de particule de praf, noxe si alti poluanti (in orasele mari in special), ceea ce nu se poate spune despre majoritatea oraselor din vest, asa ca un curent de aer antreneaza si agenti patogeni/ alergeni s.am.d. Ii recomand d-lui doctor sa faca o cura de curent la metrou (sa intre transpirat si la bustul gol). Numai o zi si dupa aceea mai vorbim.
    5. raman la parerea personala ca AC nu produce un aer de calitate. Prefer incaperile ventilate natural ( si cat mai aerisite), dar asta nu inseamna ca trebuie sa bata vantul.

    • Comentariu scris de Elena
      Publicat la data de 14.1.2010, ora 1:04 pm

      Pentru Curentatu: chiar ca esti cum te numesti ! Niste argumente mai aiuristice ca ale tale sunt greu de gasit. De unde le scoti ? Clar ca faci parte dintre majoritarii obscurantisti fericiti sa traiasca intr-un mediu in care ” pute, pute, da-i caldutz”
      Pentru autorul articolului: Felicitari pentru articol, n-are absolut nici o importanta daca v-ati inspirat sau nu din ziarul englez. Fenomenul “curentului” la romani e o psihoza nationala, ce trebuie discutata si demontata nu intr-un articol, ci, probabil, printr-o intreaga campanie de presa.

      • Comentariu scris de CD
        Publicat la data de 14.1.2010, ora 9:47 pm

        Serios, Elena?
        Pai atunci ia de-aici doua mostre de inalta gandire stiintifica a d-lui doctor:
        “Daca temperatura exterioara e mai mare decat caldura eliminata de motor…”
        Pentru asta, pe vremea cand am facut eu liceul, sigur ramaneai corigent(a). La fizica.
        In schimb pentru urmatoarea te lasa toar’sha de geografie repetent(a):
        “Chiurciu spune ca din motivele enumerate anterior Sahara nu este populata, insa Antarctica da.”
        Nu te supara, Marian, dar de unde l-ai scos pe-acest domn doctor???
        Eu inteleg ca acum e la moda sa nu mai absorbi nicio informatie, ca totul e pe gugal, goagle, whatever, dar parca e putin prea mult…
        Apropos de (lipsa de) educatie, un contra-editorial care merita citit in Dilema Veche (http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr=308&cmd=articol&id=12227).

    • Comentariu scris de Daniel
      Publicat la data de 27.10.2010, ora 12:15 pm

      Pt Curentatu`
      chestiunea cu calatoritul in metrou la bustul gol si transpirat, nu stiu de unde ai scos-o!
      Tocmai de asta amintea si Dr. citat in articol, deci nu are relevanta comentariul tau.

  4. Comentariu scris de Alex
    Publicat la data de 14.1.2010, ora 11:27 am

    CORECT!
    Vreau sa vin si cu ceva adaugari personale in favoarea celor scrise de Marian. In toamna anului 2008 am fost in Olanda impreuna cu un coleg olandez de la job (lucram la vremea respectiva intr-o companie cu actionariat olandez). In prima seara prin jurul orei 18-19 am fost la sora acestui coleg pentru a cina. Afara erau cam 17 grade (asa arata termometrul masinii) si, cu stupoare, l-am vazut pe nepotelul colegului meu olandez (fiul sorei lui) prin curtea casei, in scutece si un tricou jucanduse in nisip. L-am intrebat imediat daca nu le este teama sa nu raceasca, totusi afara sunt doar 17 grade. El mi-a raspuns printr-o intrebare “Si daca raceste ce?”. “Pai e copil! Nu ar trebui imbracat mai bine” si mi-a zis “E normal sa raceasca la varsta asta. Ei acum isi creaza imunitatea si acum trebuie are si organismul pregatit sa fie bobmbardat de virusi. E mai periculos sa faci mai tarziu la maturitate anumite boli decat atunci cand esti tarziu. La voi (n.r. romani) se pot cumpara medicamente si pentru durerile usoare de cap. Daca te duci la noi la doctor sau farmacie cu o durere minora te trimite acasa sa te culci si nu iti da nici un medicament. La voi e nebunie cu medicamentele, cat de simplu le luati.”. Eu oricum nu luam medicamente pentru orice chestie minora… dar asta m-a convins si mai tare.
    Iar al doilea lucru care m-a frapat la ei (n.r. olandezi), nu isi incalzesc de loc camera in care dorm. I-am intrebat de ce si mi-au raspuns: “la noi numai <> isi incalzesc camera in care dorm sau numai daca e foartee frig afara. De asta ai plapuma! Ti iti ti-ar fi bine, treaz fiind, sa stai la ~25 de grade in plapuma?”. De atunci, in dormitorul meu, temperatura e 16-17 grade si ma trezesc foarte odihnit.
    Multe ar fi de invatat din “Soacra cu 3 nurori” a lui Creanga.

    • Comentariu scris de nu conteaza
      Publicat la data de 15.1.2010, ora 9:05 am

      Draga Alex,

      dupa ani buni si lungi petrecuti in olanda imi permit sa aduc anumite precizari opiniei publicate de tine.
      Daca ai cunoaste un pic mai bine natia olandeza, ti-ai da seama ca temperaturile scazute de la ei din casa nu au absolut nimic de a face cu sanatatea. este pur si simplu zgarcenia olandeza bine cunoscuta si pretul imens al gazelor naturale. in plus, olandezii dupa al doilea razboi mondial au trait greu, aveau doua slujbe (barbatii ca femeile sunt doamne si nu lucreaza in general), si abia aveau ce manca, deci nu mai ramaneau bani si de incalzire. de aici porneste ideea cu temperaturile scazute in dormitoare unde teoria olandeza spune ca mai pui o patura pe tine da nu pornesti centrala sa consumi gaz.

      daca vei calatori cu KLM (compania aeriana olandeza) vei constata ca temperatura in avion e in jurul a 17-18 grade. Daca vei calatori cu Lufthansa (compania aeriana germana) temperatura in avion este confortabila (poti sta confortabil in camasa). daca temperaturile scazute de 17 grade ar fi asa sanatoase primii care le-ar fi adoptat ar fi fost nemtii francezii etc.

      Din cauza zgarceniei si saraciei din trecut si a culturii evident olandezii s-au calit in timp, si rezista bine la frig. asta nu inseamna ca modelul trebuie adoptat de toti cei din jur. Romania are prin definitie un climat mai cald decat olanda si chiar daca ar dori oamenii nu vor fi niciodata la fel de caliti la frig ca si olandezii. in schimb romanii rezista mult mai usor la caldura decat olandezii, poate ai si observat deja.

      Parerea mea este ca toata aceasta problema a temperaturii este legata de climatul in care te-ai nascut si ai crescut. Daca te uiti pe strada ai sa vezi la 22 de grade cand tu esti in tricou, un african cu caciula manusi si fular. este absolut normal pentru ca pentru organismul lui obisnuit la temperaturi ridicate, 22 de grade este foarte putin. cam asta am vrut sa iti spun, si teoria olandeza cu temperaturile scazute nu se regaseste la alte tari cu climate mai asemanatoare de romania (germania, franta, etc), deci da-mi voie sa nu o consider un exemplu de urmat.

      • Comentariu scris de Romi
        Publicat la data de 15.1.2010, ora 10:33 am

        …. perfect valabil!

      • Comentariu scris de Alex
        Publicat la data de 15.1.2010, ora 10:45 am

        Poate ai dreptate tinand cont de experienta ta din Olanda. Eu am testat teoria pe propria piele si vreau sa iti zic ca ma simt confortabil in tricou la 18-20 de grade. Chiar dau drumul la geam (in biroul in care lucrez) cand temperaturile cresc peste 20 de grade.
        Cred ca tine foarte mult si de felul fiecaruia, de cum si-a obisnuit organismul.
        Mai am un exemplu. Am convinso si pe prietena mea ca e mai bine asa si de atunci daca a crescut temperatura imi spune ea sa mai inchid caloriferul. In schimb sora perietenei mele este foarte friguroasa. Ea inca mai sta cu parintii si la ea in casa sub 25 de grade nu scade temperatura. De cand o stiu pe prietena mea, nu a mai racit aproape de loc iar la sora ei nu exista iarna in care sa nu faca toti gripa.
        Nu mai spun ca eu nici nu mai stiu ce e aia gripa de cativa ani buni si nu ma vaccinez. Raceli usore am mai avut dar niciodata nu le-am tratat cu antibiotice ci cu ceaiuri calde si izolre la domiciliu (cand esti constant cred ca e foarte important sa stai la o temperatura cat mai constanta cu putinta).
        In fine, cred ca tine de convingerile personale si de cum se simte fiecare mai bine.
        Apropo de olandezii zgarciti, amicul olandez la al carui sora am fost, m-a scos in weekend la un pub si mi-a facut cinste cu bere in val de vreo 50 de euro. Nu cred ca e chiar putin nici pentru ei care se stie ce salarii au. Dar cine stie, poate in general or fi zgarciti.

      • Comentariu scris de dumitru
        Publicat la data de 15.1.2010, ora 9:20 pm

        Nu stiu cat cunost tu occidentalii, dar multi pun temperatura scazuta pt. ca sunt ecologisti. Internetul este plin de acest sfat pe paginile ecologistilor. Multi romani rad cand ii vad ca fac economie la curent, daca un roman ar vedea un occidental ca foloseste apa din cada ca sa curete veceul, ar crede ca a dat de un nebun zgarcit, dar este vorba de ecologie. Este ca si cand ai vedea un olandez in bicicleta si crezi ca nu se indura sa bage benzina in rezervor. Societatea noastra este energofaga, energia consumata de USA impartita pe cap de locuitor este de 12 mii w ora, in europa occidentala de 7 mii w, totul se face cu energie, pompam apa de la 100 km de marile orase, o facem potabila apoi o reciclam cu energie ca s-o aruncam in rauri. Importam carne din america, cata energie se consuma ca s-o transporti din america pana in ro? Nu mai zic ca producerea carnii este un moft costisitor, pt. ca un animal sa puna carne de 1000 calorii trebuie sa-i dam porumb de 10 mii calorii, este ca si cum am pune 10 ha ca sa obtine la sfarsit 1 ha, cu motorina de rigoare consumata. Cand va incepe sa scada productia mondiala de petrol, an de an cu 2-3 %, pt. ca nu este ceva regenerabil, atunci sa vezi criza, se numeste momentul peakoil.

    • Comentariu scris de Mirmur
      Publicat la data de 15.1.2010, ora 4:38 pm

      Sunt perfect de acord cu Alex, atat in privinta copilului (Doamne da sa fie mai multi care gandesc asa, numai noi infofolim bietii copii cu 7 paturi si-o bundita) dar si cu temperatura din dormitor. Este dovedit stiintific ca in dormitor trebuie sa fie cu 3-4 grade mai putin decat in restul casei, cam 17 ar fi ideal. Prea suntem toti mimoze ca murim de frig.

      • Comentariu scris de Mirmur
        Publicat la data de 15.1.2010, ora 4:39 pm

        A da, cat despre ‘curentul’ din mijloacele de transport, toti marlanii care refuza sa deschida geamul chiar si cand lesina cineva in autobuz, poate ar fi bine sa isi aduca aminte ca una dintre conditiile de baza ale vietii este oxigenul…

      • Comentariu scris de nu conteaza
        Publicat la data de 16.1.2010, ora 10:35 am

        pentru dumitru

        dumitre, este o mare ipocrizie sa vorbim despre ecologie in olanda unul dintre varfurile mondiale in industria chimica. am sa merg si eu cu bicicleta dupa ce se vor inchide toate combinatele care polueaza cat nu voi apuca sa poluez eu impreuna cu copiii, si nepotii impreuna mergand cu masina.

        in plus ecologia nu se face pe o suprafata ca cea a olandei. ecologia se face la nivel mondial dupa parerea mea este total ipocrizie sa vorbim despre ecologie la o dimensiune atat de restransa in conditiile in care mergi spre est 2000km si acolo sa vezi tata ecologie. hai sa nu mai fim ipocriti!

  5. Comentariu scris de necurentatu'
    Publicat la data de 14.1.2010, ora 11:37 am

    O fi sau nu plagiat, trebuie scris din ce in ce mai mult despre acest “curent”, pentru a depasi faza de “boala nationala”.
    Despre cariile din gura nu vorbeste nimeni cand li se umfla fata de la “curent”.
    Am umblat in foarte multe tari, iar conotatiile negative ale “curentului” le gasim doar in Rusia, Ucraina, Bulgaria si Moldova. Tari in care starea de sanatate si grija pentru aceasta sunt la pamant.
    Hai sa nu mai vrem “aer curat” de-afara cand suntem in tren sau autobuz, iar afara sa fie 35 de grade…

  6. Comentariu scris de viorel
    Publicat la data de 14.1.2010, ora 11:58 am

    Temperatura corpului este reglata de hipotalamus pentru 37 grade Celsius care este temperatura de comfort a corpului uman.
    Atunci cind suntem sub atacul unor bacterii sau virusi, hipotalamusul comanda cresterea temperaturii de comfort cu citeva zecimi de grad, sa zicem la 37,3 grade Celsius. Comanda de crestere a temperaturii vine de obicei la 2-3 zile de la infectare si foloseste ca anticorpii sa fie mai eficienti in lupta cu agresorii. este vorba despre cunoscuta “febra”. In momentul declansarii comenzii de crestere a temperaturii, deoarece noua temperatura de comfort este de 37,3 iar noi inca avem 37 grade Celsius, simtim frisoane si o senzatie de discomfort termic. Este cunoscuta senzatie ca “m-a tras curentul”. ea dispare atunci cind temperatura ajunge la cea comandata de hipotalamus adica in cazul nostru de 37,3.
    asadar este o consecinta si nu o cauza.
    Este identic si curentul la masea. Maseaua este deja infectata si devine sensibila la diferente de temperatura.

  7. Comentariu scris de Satanel
    Publicat la data de 14.1.2010, ora 12:04 pm

    Articol din Telegraph, de acum 5 ani: http://www.telegraph.co.uk/expat/4197177/Where-draughts-are-truly-dangerous.html

  8. Comentariu scris de uberVU - social comments
    Publicat la data de 14.1.2010, ora 12:50 pm

    Social comments and analytics for this post…

    This post was mentioned on Twitter by FaraCutie: http://think.hotnews.ro/trage-sau-nu-trage-aceasta-e-intrebarea.html http://bit.ly/7a62hk...

  9. Comentariu scris de Mihai Voicu
    Publicat la data de 14.1.2010, ora 10:37 pm

    Am detaliat putin motivele pentru care cred ca totusi curentul de aer poate favoriza diverse afectiuni:

    http://mihvoi.blogspot.com/2010/01/ne-poate-trage-curentul.html

  10. Comentariu scris de irina
    Publicat la data de 15.1.2010, ora 12:00 am

    Bravo d-lui doctor!
    Este boală naţională, alături de înfoflit şi îndopat, cred eu…
    Mă laud cu 2 copii perfect sănătoşi, deşi îi trage curentu’ zilnic. Dar mentalităţile se lasă mai greu trase de curent, din păcate.
    Mulţumim pentru articol!

  11. Comentariu scris de Marius
    Publicat la data de 15.1.2010, ora 8:47 am

    Curentul nu afecteaza deloc un corp sanatos, dar un corp deja infectat este afectat destul de tare. Daca ai o inflamatie la masea sau o carie care nu doare, ar putea sa se inflameze daca esti expus la curent. Daca ai dureri de cap, daca esti racit (temperatura), curentul nu-ti face deloc bine.

    Afirmatii de genul am 2 copii perfecti sanatosi, desi expusi la curentu’ zilnic…:| care curent?!? ii pui fortat sa stea in masina cu geamul deschis? sau cum? E normal ca un copil sa nu simta curentul, organismul e tanar, nu are infectii (masele, dureri la nivelul oaselor, articulatilor, etc)

    E normal ca in tarile civilizate sa nu fie probleme din cauza curentului, oamenii sunt tratati in spitale civilizate, nu in puscariile de la noi, de medici care in afara de a lua mita, altceva nu fac. Cati oameni la noi au dantura fara nici o carie? Iar la afirmatii de genul, eu nu am, ar trebui sa mearga la un medic adevarat. O persoana ajunsa la 25-30 de ani, in Romania, tratata prin cabinete de mana a doua, ajunge sa investeasca intre 2000-3000 Euro pentru as reface dantura. Iar dupa aceea, nu o sa-l mai traca curentul.

    In Sahara nu caldura iti face viata un iad, diferentele de temperatura, vanturile, curentul:), lipsa apei, etc. E adevarat ca frigul omoara microbii si bacterile, este necesar, dar ideea la corpul uman este sa pastram temperatura corpului constanta, nu sa avem fluctati. De aceea daca mergem intr-o zona friguroasa ne imbracam gros si intr-o zona calduroasa subtire, ca sa nu fie diferente de temperatura.

    Legat de afrimatii gen pute, pute d-ai caldut, cred ca nu la asta se referea articolul, era vorba de curent, nu de a sta intr-o camera nearisita pentru a fi mai cald. Domnul caruia i s-a adresat aceasta replica, spunea ca ar trebui lasate geamurile deschise inca dinainte de a se urca lumea in autobuz, iar comentariul domnului este exact la obiect si se leaga in mare parte de greselile din articol. Nu are nici o legatura cu faptul ca pute, sunt convins ca nici domnului nu-i place putenia, dar sunt convins ca doamna Elena care a inteles acest lucru din randurile domnului curentatu’, este obsedata de putenie, probabil obisnuia sa stea in locuri urat mirositoare cand a fost mica.

    Eu nu am probleme la aerul conditionat, legat “curentul din masina” am avut probleme cu o masea si a trebuit sa-mi pun 2, 3 zile vata in ureche (nivelul confortului a crescut din acel moment, poate este si psihologica, nu stiu, dar m-am simtit mult mai bine si mi-a trecut durerea). Momentan nu mai sunt afectat de curent, probabil am inceput sa fac si eu pasul spre occident, dar sa-i spuneti si bunici mele ca atunci cand zice ca o doare ceva ca o trage curentul e doar o impresie, ca doar dinti nu mai are sa o doara..

    Au fost multe comentarii stintifice legate de acest subiect, iar concluzia este una, fie ca vrem sa credem sau nu, un corp sanatos nu este afectat, dar in tara noastra nu prea sunt corpuri sanatoase, asa ca romani feritiva de curent.

    • Comentariu scris de Mirmur
      Publicat la data de 15.1.2010, ora 4:56 pm

      o infectie nu echivaleaza cu o afectiune. Microbii sunt cam acelasi lucru cu bacteriile si exista si bacterii psihrofile cu afinitate pentru temperaturi scazute, asa cum si numele lor o spune. A fi racit si avea temperatura nu sunt nici ele unul si acelasi lucru. As mai face niste comentarii legate de gramatica care m-a ‘curentat’, dar raman la partea medicala, ca sa nu spuna nimeni ca nu vorbesc in cunostinta de cauza.

  12. Comentariu scris de Zulufi sau laţe? Tema care mi-a scos peri albi » Think Outside The Box
    Publicat la data de 2.2.2010, ora 10:12 pm

    [...] deranjează mai puţin, nu trebuie să mai aştepţi să ţi usuce părul (mai ţineţi minte? pe unii îi trage curentul), nu mai trebuie să te uiţi în oglindă să vezi cum arăţi etc, [...]

  13. Comentariu scris de Sorin
    Publicat la data de 1.5.2011, ora 1:11 am

    Fenomenul curentului de aer e foarte simplu. Acest “curent” reprezinta deplasarea maselor de aer pe orizontala DATORITA DIFERENTELOR DE PRESIUNE(nu temperatura…dif. de temp. produce deplasarea pe verticala-curenti ascensionali). Tocmai aceste diferente de presiune sunt cauza durerilor de ochi, masea, urechi, cap, etc. Toate reactiile chimice din natura (si din corpul uman) au loc in anumite conditii de temperatura si presiune. O variatie brusca a acestor doi factori fac in modul ca organismul sa nu fie in gradul sa compenseze (principiul lui Le Chatelier) in scurt timp aceasta “dereglare”. Prin urmare, nervii senzoriali de la nivelul organelor “afectate” trimit la creier o stare de alarma iar acesta ne da senzatia de durere tocmai pentru a “vedea ce se intampla”. Nu numai la romani apare fenomenul ci la toti oamenii. Dar daca o sa cautati in dictionare “ma trage curentul” n-o sa gasiti mare lucru deoarece e o expresie populara figurativa. De exemplu in italiana se spune ” Ho preso un colpo d’aria” Adica “am prins o lovitura de aer”…are sens? Sper ca va va fi de folos informatia pentru ca am vazut si pe alte bloguri o lipsa de cunoastere a fenomenului. Sanatate!

  14. Comentariu scris de Mihai Voicu
    Publicat la data de 12.5.2011, ora 6:50 pm

    Diferenţa de temperatură poate duce la diferenţă de presiune, aerul încălzit se dilată şi creşte presiunea.

    Dacă ai două camere, una cu caloriferul pornit si alta nu, se va forma un curent vertical lângă calorifer, dar circular între cele două camere. Pe jos va veni aer rece din camera ne-încălzită (orizontal), iar pe sus va pleca aerul cald dinspre camera caldă (orizonta). Pe măsură ce se răceşte, aerul cald va coborî undeva în camera rece.

    Nu este la fel de puternic ca între două geamuri deschise, dar poţi să simţi un “curent rece la picioare”.

    Eu zic că mai importantă decât presiunea în sine este scăderea bruscă a temperaturii din cauza evaporării rapide la nivelul pielii.

  15. Comentariu scris de Meg vagyunk huzatva, ha félünk a huzattól? » Think Outside The Box
    Publicat la data de 16.9.2011, ora 3:46 pm

    [...] TOTB és a Decât o Revistă nagyjából egyidőben dolgozta fel a témát, megállapítva, hogy bár a [...]

Lasa un comentariu