Legende Urbane | 1.9.2010

Regula lui “casca”. E periculos sa mergi pe bicicleta?

E loc comun sa crezi ca mersul pe bicicleta in aglomerarile urbane este “un sport extrem”. Cu toate acestea, datele statistice si mai ales experienta celor direct implicati arata ca aceasta activitate este una normala, aproape deloc riscanta, in conditiile in care respecti niste reguli simple. Sa nu fie mersul pe bicicleta la indemana celor slabi de inger?

Printre biciclisti se spune ca vei fi ferit de orice pericol daca respecti regula celor trei “casca”:
1. Mereu cu casca.
2. Casca ochii.
3. Nu casca gura (altfel spus, pedaleaza, nu te opri!). Pare extrem de simplu, la prima vedere.

Si totusi, pentru cei mai multi dintre oameni mersul pe bicicleta este vazut in continuare ca fiind “periculos” sau “dificil”, mai ales in traficul din aglomerarile urbane. Bucurestiul nu ar face exceptie de la regula.

Un pericol real?

De fapt, spun biciclistii, acestea sunt scuze invocate de cei care “nu se dau” pentru a explica propriile retineri si temeri. “Datul pe bicicleta in Bucuresti e periculos atata timp cat nu esti obisnuit cu asta si atata timp cat esti slab de inger si nu lasi nici in ruptul capului trotuarul pentru carosabil”, considera Cosmin Popan. El merge constant pe bicicleta de peste cinci ani si e implicat in promovarea culturii bicicletei in Romania prin intermediul site-ului portocalamecanica.ro.

La randul ei, Claudia Tanase, programator IT, nu ezita sa se dea cu bicicleta prin Bucuresti  si crede ca pericolele, atatea cate sunt, pot fi evitate prin respectarea regulilor de circulatie si prin atentie. “Noi trebuie sa fim mai atenti, sa semnalizam din timp astfel incat soferii sa stie ce intentionam sa facem, sa purtam casca si benzi reflectorizante, sa avem lanterna si ochi de pisica pe bicicleta ca sa fim mai usor de observat si sa alegem trasee mai putin aglomerate.

O lista a celor mai curente situatii periculoase ar include: agresivitatea cainilor comunitari, soferi care iti deschid portiera in nas, soferi care conduc neatent sau care pot reactiona violent cand le-ai atins din greseala masina dar si pusti care au invatat sa dea cu piciorul in roata bicicletei pentru ca indraznesti sa treci prin parc.

Gabriel Solomon, web-developer, a reusit – pe baza propriilor experiente – sa gaseasca solutii la aceste neajunsuri. “Pentru mine, cele mai periculoase sunt cazurile in care cineva coboara din masina stationata. Toate incidentele de pana acum – minore, din fericire – au fost in astfel de situatii. De aceea, acum sunt mult mai precaut cand trec pe langa masini. Cu masinile in mers ma inteleg simplu, sunt destul de previzibile si le ofer mereu prioritate, asa ca nu ne certam. In ce priveste cainii, am invatat sa nu ma sperii. Incerc sa ii observ din timp si cand vad ca au chef de “joaca” pedalez mai tare sau cobor de pe bicicleta si merg pe langa ea pana se linistesc”.

Cosmin are o atitudine aparent paradoxala. Desi s-a confruntat cu situatii neplacute precum cele mentionate mai  sus, pentru el pericolele cele mai importante sunt altele. “Sunt cele mai greu perceptibile si aici ma refer la mentalitatea celor din jur care nu concep bicicleta ca parte a dinamicii unui oras. Iar pericolul devine cu atat mai mare cu cat cei care au o astfel de perceptie sunt factori de decizie, in primarii si administratii locale. Acolo sta cel mai mare pericol. Care nu poate fi inlaturat aratand un deget mijlociu sau batand obrazul, asa cum faci catre un sofer nedrept”.

Sursa de accidente?

Daca e sa luam in calcul pericolele enumerate mai sus ar reiesi ca mersul pe bicicleta este foarte riscant. Acest lucru, prezent la nivelul perceptiei comune, nu este insa sustinut de fapte.

Cum in Romania lipsesc datele statistice privind accidentele in care sunt implicati biciclistii, o sa folosim spre comparatie date existente la nivel international, estimand ca acestea se pot extrapola si la situatia tarii noastre.
Astfel, un studiu din anii 90 al institutiilor medicale canadiene arata ca mersul pe bicicleta e una dintre cele mai sigure activitati umane, cu doar (statistic) 1,07 decese la suta de mii de persoane.

Spre comparatie, numarul deceselor cauzate de bautura, boli de inima, cancer e mult mai mare. In schimb, o activitate mult mai periculoasa se dovedeste mersul cu motocicleta. Avionul ramane, de asemenea, cel mai sigur mijloc de transport.

In plus, date oficiale din SUA arata ca in anul 2008 doar 716 biciclisti si-au pierdut viata in urma unor accidente. Spre comparatie, numarul estimat al persoanelor care au mers pe bicicleta la serviciu, cel putin o data pe saptamana, este de circa 3.2 milioane (in crestere cu 100% fata de mijlocul anilor ’80).

Pe de alta parte, numarul accidentelor mortale este in continua scadere, iar biciclistii decedati reprezinta circa 2 la suta din totalul accidentelor rutiere. Aproape un sfert dintre biciclistii ucisi in trafic erau sub influenta alcoolului. Zona cea mai expusa accidentelor este, desigur, capul, de aceea e important sa fii mereu “cu casca”.

Expunere suplimentara la poluare?

Un motiv des invocat de cei care nu vor sa mearga pe bicicleta este legat de faptul ca, in marile orase, “inhalezi mult mai mult aer poluat si fum de la tevile de esapament ale masinilor” atunci cand esti pe bicicleta.  Desigur, in Bucuresti poti gasi nenumarati poluanti in drumurile pe bicicleta: oxizi de azot, monoxid de carbon, particule in suspensie. Majoritatea dintre ei provin bineinteles de la masini si pot cauza probleme serioase atat de plan fizic cat si psihic.

Cu toate acestea, realitatea este ca pe bicicleta esti mai putin expus la poluare decat oamenii din automobile. Desi pare mai greu de acceptat, totusi soferii si pasagerii din masini, pe langa emanatiile propriului automobil, respira si emanatiile automobilelor din jur, absorbite in spatiul inchis din masina de catre sistemul de ventilatie.

Mai mult, pe bicicleta ai avantajul de a nu sta prea mult timp blocat intre masini si, desigur,  daca e posibil, poti merge pe rute mai putin ciculate si mai ferite de agitatia din trafic.

Avantaje? Nu putine

Biciclistii spun ca mersul cu acest mijloc de transport ofera nenumarate avantaje. “Pe primul loc eu as trece aici faptul ca ajung mult mai repede la destinatie, fie ca este locul de munca sau o intalnire cu prietenii”, spune Claudia Tanase. “In plus, fac si miscare. Sigur, e mai putin stresant decat sa stai in inghesuiala in autobuz, sa asculti muzica sau conversatiile celorlalti calatori sau sa astepti un autobuz ce intarzie. Sunt mai independenta decat daca as folosi metroul sau autobuzul si nu trebuie sa stau la coada atunci cand sunt blocaje in trafic, cum s-ar intampla daca as folosi masina. Dar nici nu e foarte placut cand te prinde ploaia, desi dupa ceva vreme te obisnuiesti sa-ti pui pelerina de ploaie in rucsac sau geanta”.

Pentru Gabriel Solomon, pe langa timpul castigat sau evitarea aglomeratiei, existenta bicicletei i-a relevat o dimensiune noua a prieteniei. “Noi avem la birou niste biciclete ale companiei si, in unele zile, preferam sa le luam  ca sa mergem sa cumparam de mancare.  Apoi, tot cu bicicleta, mergem in parc sa mancam. Asa, castigam si timp si avem parte de o pauza de pranz cu adevarat relaxanta”.

La randul sau, Cosmin Popan e constient de beneficiile economice, de sanatate ale mersului cu bicicleta si de aceea nu insista asupra lor. In schimb, prin intermediul bicicletei a reusit sa descopere o alta fata, mai putin cunoscuta, a orasului in care traieste. “Am observat, in primul rand, ca Bucurestiul se vede altfel de pe bicicleta. E un truism folosit de catre cei care o folosesc regulat, dar chiar asa e. Am descoperit strazi pe care altfel nu as fi ajuns la pas, am descoperit miresme, de primavara, vara, toamna, iarna, pe care altfel nu le-as fi sesizat cufundat intr-un metrou sau facut senvis intr-un troleu.

Pentru mine bicicleta mai functioneaza si ca un mijloc de a vedea oameni, in trafic schimb priviri cu altii ca mine, cu soferi, cu pietoni, am timp de amabilitati doar din priviri, mici gesturi si franturi de fraze. Iar acest lucru mi se pare esential ca sa poti sa induri un oras adesea apasator, cum e Bucurestiul”.

135 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Ioana
    Publicat la data de 3.9.2010, ora 8:23 pm

    Sunt in Olanda de ceva timp asa ca…iubesc bicicletele…Care e faza cu casca??
    aici se merge fara casca si fara oglinzi…insa lumea e civilizata nu ca la noi…scuze….
    asa k nu stiu daca …”casca” te apara de injuratura lui nea Vasile care te injura de ”mata” din Opelul lui smecher si iti zice k esti un biciclist nenorocit…asa ca…NE TREBUIE CIVILIZATIE !!! nu casti…

    • Comentariu scris de Dan Patzelt
      Publicat la data de 4.9.2010, ora 6:40 pm

      OK, sunt partial de acord cu tine, adica am initiat o campanie de educare http://vestepentrubiciclisti.wordpress.com/ ,ma stradui cu ajutorul vostru sa strang cateva reguli elementare de “supravietuire” in jungla urbana, dar cred in continuare ca trebuie casca in Romania (cel putin stiu sigur asta in Bucuresti).

      In Olanda (Amsterdam) biciclisti sunt in varfului lantului trofic, acolo exista cultura bicicletei, acolo biciclisti sunt numeric superior automobilistilor, acolo soferii sunt constienti ca daca iti fac ceva, te accidentezi grav, adica practic orice ti-ar face tie biciclist iti trebuie asistenta medicala si asta inseamna puscarie .

      La noi din pacate lucrurile stau exact invers.
      In Bucuresti sunt inmatriculate peste 1 milion de masini si transiteaza inca cateva sute de mii, iar biciclisti pe strada cred ca sunt de ordinul miilor in zilele bune.
      La noi masina este prezenta dominanta in trafic, ei sunt superiori, ei sunt confortabili, ei isi permit sa nu fie atenti, sa vorbeasca la telefon, sa scrie sms-uri, sa se fardeze, sa fumeze, sa manance la volan. Soferii au confidenta ca daca gresesc ceva, nici o problema “e asigurata, am aibaguri”. Plus ca 50% cum spuneam mai sus nu stiu sa conduca, stiu doar sa schimbe viteze.
      (tocmai a murit un biciclist de 56 de ani de mana unui pusti de 22).

      Raportul de forte nu este acelasi , de accea cred eu ca trebuie sa iti iei orice masura de precautie: 1,5 tone/ 100kg – 60km/15km si nu uita ca inertia = masa ori viteza la patrat.

      Asa ca , recomand asta tuturor, nu cred ca merita sa iti asumi un risc vital, DACA MERGI PE STRADA, IN TRAFIC, doar pentru ca aratI ridicol, doar pentru ca pana acum nu s-a intamplat nimic, sau pentru ca nimeni din jurul tau nu poarta.

      Eu merg pe strada si cand am unde pe banda, asa ca am beculete, vesta si o casca de 15 RON de la TCM, sunt cu constinta impacata ca am facut tot posibilul si mi-am marit sansele sa nu dea vreun cretin peste mine si sa ma accidenteze.

      Concluzionez: cred ca in Bucuresti casca este obligatorie IN TRAFIC , deoarece autovehicolul este pradatorul sef si pentru asta eu trebuie sa imi iau toate masurile de precautie.

      • Comentariu scris de Lancaster
        Publicat la data de 5.9.2010, ora 10:58 pm

        Cu sau fără cască, eu continui să cred că bicicletele ar trebui excluse de pe carosabil, exact cum se întâmplă pe autostradă. Pot fi amenajate piste dedicate, pot fi partajate trotuarele, dacă sunt destul de late, dar o bicicletă pe carosabil reprezintă un risc prea mare pentru trafic. Iar dacă stai în spital cu picioarele rupte, nu cred că te încălzeşte cu ceva faptul că şoferul e cercetat penal.

        Asta ca să nu mai vorbim că o mulţime de accidente se datorează chiar bicicliştilor, pe care nu-i întreabă nimeni dacă cunosc indicatoarele, regulile şi marcajele de pe stradă. Se presupune ab initio că le cunosc şi că le interpretează corect şi sunt lăsaţi liberi pe stradă. Ceea ce e de-a dreptul insane.

  2. Comentariu scris de Florin
    Publicat la data de 6.9.2010, ora 7:45 am

    Impresionism = daca cunosc, ab initio, insane, piste dedicate, trotuare partajate.
    Logica = eu continui să cred că bicicletele ar trebui excluse de pe carosabil….. dacă stai în spital cu picioarele rupte, nu cred că te încălzeşte cu ceva faptul că şoferul e cercetat penal.

    • Comentariu scris de Cristian Ioan
      Publicat la data de 7.9.2010, ora 9:47 am

      nu, nu te incalzeste!

      si de ce “cercetare penala’ vorbesti tu?

      la noi, si daca omori din culpa trei persoane, primesti NUP!
      doar ruperea picioarelor unui biciclist nu este nic macar incident, nu se da nici amenda .

      este foarte buna regula celor trei “casca”, insa se poate sa se dovedeasca insuficienta

  3. Comentariu scris de Dan Patzelt
    Publicat la data de 6.9.2010, ora 9:51 am

    Din nou trebuie sa nu fiu de accord.
    Bicicletele nu trebuie scoase de pe carosabil, ci puse acolo pe Banda de Transport in Comun” . E un fel de “Masinile trebuie scose de pe carosabil”, adica masina trebuie defavorizata, ii trebuie luata o banda si data transportului in comun.

    Noi traim in oras tocmai pentru ca avem toate necesitatiile la indemana (apa,mancare,lucru) si nu trebuie sa ne deplasam pentru a beneficia de ele: nu trebuie sa mergem la stana pentru lapte ci la parterul blocului, nu trebuie sa luam faina de la moara, ci paine tot de la parter, nu trebuie sa mergem la camp ci lucram dintr-un office building la 10 minute de mers pe jos (ideal) sau chiar de pe canapea.

    Pentru Fatait in oras exista transport in comun sau bicicleta.

    Da exista cazuri speciale cand ai de lasat copii la gradinita si scoala, cari marfa, sute de alte motive la care iti trebuie masina, dar in oras genul asta de motive sunt putine, majoritare sunt drumurile la serviciu, la paine, la prieteni ,acasa, la mall, etc adica alte 4 milioane de cazuri cand nu iti trebuie masina.

    Transportul in comun ca sa fie eficient trebuie separat fizic (sau amenzi mari) de masinile mici, (vezi linia lui 41 – garduri peste tot e o masura educativa, poate cu timpul o sa renuntam la ea).

    Te rog nu compara Orasul cu Autostrada, e ca si cand ai compara o bicicleta cu un TIR, amandoua te duc din punctul A in punctul B, dar au alte scopuri.

    Orasul este un loc pentru oameni, nu pentru masini.

    Trebuie redusa viteza maxima pe stradute la 40km/h, iar pe bulevarde amenanjate piste separate dar tot pe carosabil (transport in comun).

    Trotuarul trebuie lasat in pace pentru oamenii pe distante scurte, cei care merg cu caruciorul, cei care se plimba pentru oameni in general.

    Cat despre biciclisti, da, ei o fac pe pielea lor (spital, durere, desfigurare, etc ) si asta ne chinuim sa facem pe http://vestepentrubiciclisti.wordpress.com/ sa educam biciclistii sa stie cum se face, ce se face, unde se face, pentru cine si de ce se face in trafic.

    Concluzionez, pentru un TRAFIC PLACUT este necesar ca:
    trotuarele sa fie lasate in pace, masina trebuie defavorizata, transportul in comun trebuie stimulat, trebuie educati parteneri la trafic si aplicata legea rutiera.

    • Comentariu scris de Lancaster
      Publicat la data de 6.9.2010, ora 3:04 pm

      Nu am nici o problemă dacă în anumite zone din oraş eliminăm complet autovehiculele şi păstrăm acele zone numai pentru pietoni şi biciclişti. Dar accesul pe carosabil, acea parte a străzilor oraşului destinată în mod expres autovehiculelor, se face pe baza unui permis de conducere. Nu ştiu câte categorii ai tu pe permis, eu am 6. Categorii pentru care am dat examene. Şi dă-mi voie să cred că un biciclist fără nici un examen privind circulaţia pe drumurile publice este mai puţin pregătit să se afle pe acelaşi carosabil cu mine.

      Este absolut aberant să aduci biciclistul “în vârful lanţului trofic”, după o exprimare de mai sus, în condiţile în care, ca stat, impui examene doar şoferilor şi încasezi impozite tot de la şoferi. Biciclistul va avea ce căuta pe banda destinată mijloacelor de transport în comun atunci când va da la fel de multe examene pentru permise şi atestate profesionale ca şi şoferii acelr mijloace de transport în comun.

      Ai idee cât ar costa pâinea, dacă ai transporta fiecare sac de grâu doar cu bicicleta? Ai idee câte accize include fiecare litru de motorină pe care-l consumă acele mijloace de transport printre care vrei tu să fii admis pe carosabil fără examen? Ai idee cum s-ar trăi într-o ţară în care impozitele, taxel şi accizele aferente trasporturilor ar fi doar la nivelul celor pe care le suportă şi bicicliştii?

    • Comentariu scris de Gigi Maybachistu' Biciclist
      Publicat la data de 21.9.2010, ora 7:49 am

      ESTE redusă viteza. Pe toate străduţele sunt semne de 30 km/h şi cocoaşe de reducere a vitezei, tip “spinare de măgar” (cel puţin au renunţat la limitatoarele “cu ţâţe”, care distrug suspensiile) :D

      În mod curios, regula a fost împrumutată mai întâi de Chiliman în Sectorul 1 şi după aceea de toţi primarii… de la austrieci. În Viena limitele de viteză pe străduţe sunt de 30 km/h şi se circulă pe un singur fir, 2 benzi pe laturile străzii fiind rezervate şi marcate pentru parcare (gratuită. Parcările-bloc, în schimb, sunt foarte scumpe pentru un vizitator temporar şi relativ ieftine pentru un locatar-abonat. Austriecii nu sunt proşti).

  4. Comentariu scris de Lancaster
    Publicat la data de 6.9.2010, ora 3:16 pm

    Pentru Dan Patzelt – se pare că ai o problemă cu maşinile. Dacă te gândeşti că laptele acela pe care-l cumperi tu de la parterul blocului ajunge acolo adus de un camion, iar pâinea asemenea, poate ar fi cazul să-ţi reconsideri opiniile.

    În urma acestei reconsiderări, vei ajunge probabil să ai o problemă doar cu autoturismele. Dar dacă te gândeşti că folosind doar transportul în comun, activitatea aconomică a firmelor ar încetini de 3-4 ori, poate ar fi cazul să-ţi reconsideri opiniile. În urma acestei reconsiderări, vei ajunge probabil să ai o problemă doar cu autoturismele proprietate personală. Ceea ce ne aduce într-un peisaj deja cunoscut: Albania 1985. Atunci şi acolo, existau doar autobuze, camioane şi biciclete.

    • Comentariu scris de Dan Patzelt
      Publicat la data de 6.9.2010, ora 8:39 pm

      Da, am o problema cu autoturismele in oras.
      Da, cred ca 1 masina la 2 locuitori este inacceptabil (cazul Bucurestiului).
      Da, cred ca masina (raportul 1/2 in Buc) este principalul vinovat pentru faptul ca suntem pe primul loc din UE la boli de inima, de plamani, mortalitate infantila si multe alte categorii si pe ultimul loc la calitatea aerului (dupa Atena,chiar daca nu se iau in calcul multe repere care in Romania nu se masoara – cat combustibil si cat cauciuc este in aer).
      Te rog uita-te in jurul tau, vezi mai multe masini decat copaci? Si aici stam pe ultimul loc copac/cap de locuitor.
      Am 2 categorii pe carnet A si B, conduc de 14 ani, am avut role, skate, bicla, monociclu, scuter, masini; am si eu un pic de experienta in trafic, nu zic ca sunt bun, ba dimpotriva, dar cel putin teoretic stau bine.

      Poate nu m-am exprimat corect, nu vreau sa devina biciclistul “pradatorul suprem” pentru ca nu avem clima proprice, 4 luni nu poti merge cu bicla ca e zapada si nu ai voie; dar vreau cand sunt pe bicla sa fiu considerat ca un partener, adica soferii sa se uite cand deschid usa, sa imi cedeze prioritate cand ma vad ca vin, din astea din trafic.

      Iti fac o comparatie ca poate ma fac mai usor inteles, care este diferenta dintre un cutit si o mitraliera? Amandoua pot omora, nu? Dar diferenta este cati.
      O mitraliera poate omora 1000 de oameni pe minut, un cutit 3-4.
      Cam asa e si la masina, cata responsabilitate ai ? Poti omora 100 de oameni intr-o secunda sau 1. Pe bicicleta ai responsabilitatea de 100 de ori mai mica decat ca sofer de autobuz, sau de 1000 de ori mai mica ca cea a unui sofer de transport explozibil. De aia statul iti cere Examen, ca raspunzi de mai mult decat pielea ta sau in cel mai rau caz a inca unu om.

      Toti traim in acelasi spatiu, toti avem aceleasi drepturi esentiale, doar ca unii au raspundere mai mare. Bicicleta-Cutit/Autocamion-Mitraliera

      Poate am generalizat prea mult, nu am nimic cu autospecialele care aduc paine si lapte , am cu FATAITUL prin oras, am cu acel raport de ocupare de 1,3 pasageri per masina si asta cred ca trebuie combatut prin stimularea transportului in comun si a bicicletei (sa nu uitam ca mai am si cu 1 masina la 2 bucresteni).

      Orasul este al oamenilor, ca de aia s-au strans aici pentru ca e confortabil, ajungi oriunde ai treaba usor si ai resursele aproape. Acest lucru nu se intampla la mine in oras ( Bucuresti – viteza medie 8-12km/h) si asta vreau sa schimb.
      Vreau prin cresterea responsabilitati biciclistilor si a automobilistilor sa am mai putine masini, mai putina poluare si implicit viteza mai mare de rulare in oras.

      Nu cred ca e greu, imi trebuie doar oameni care sa creada acealsi lucru si sa popularizeze aceste concepte, ca sa ajunga la cat mai multa lume.

      Educatia se face citind, de la prieteni (aici e rolul tau) si prin lege.
      Cum nu functioneaza “legea”, astept ca niste oameni inteligenti sa Comunice Sfaturi de Bun Simt pentru un Trafic Placut.

  5. Comentariu scris de Laurentiuh
    Publicat la data de 6.9.2010, ora 4:30 pm

    Usurel Lancaster,te-a luat valul si te pierzi in vorbe.O sa incerc sa clarific putin lucrurile:
    Orasul trebuie sa fie al oamenilor.Al oamenilor cu masinile lor,al oamenilor cu bicicletele lor,al oamenilor pe jos.Adica nu numai al masinilor,ca acum!
    Nu numai arterele de circulatie auto reprezinta orasul.Acolo este clar ca oamenii cu masini sunt stapani.
    Strazile pe care nu mai poti merge.Pe trotuar sunt parcate masini pana langa cladiri iar daca ocolesti pe strada te claxoneaza alte masini.
    Aceste stare de lucruri nu trebuie acceptata si trebuie sa inceteze!

    Imi pare rau sa iti spun franc,calificarile tale de conducator auto nu au relevanta in discutia de fata.
    Mai ales ca,dupa cum stii foarte bine,bicicletele sunt calificate in Codul Rutier drept participanti la trafic!
    De ce au considerat legislatorii din toata lumea ( ma refer la planeta noastra,Terra) sa autorizeze circulatia biciclistilor fara permis “auto” pe toate drumurile cu exceptia autostrazilor?
    Bai,o sa te las pe tine sa te gandesti la chestia asta.

    Pana reusesti sa modifici legislatia rutiera,biciclistii sunt participanti la trafic. Daca vrei sa te convingi,incearca sa nu dai prioritate unui biciclist in fata organului si te asigur ca o sa te usurezi “da” carnet sau spaga urgent.

    Argumentul tau cu impozitul platit de sofer este gresit. Drumurile sunt construite si intretinute din banii tuturor cetatenilor.Sau iti imaginezi ca se pot construi si intretine milioane de km de drumuri din impozitul auto?Cat despre accizele din motorina consumata pentru transporturi,te asigur ca se regaseste in fiecare produs cumparat,de la paine la casa pe pamant.
    Adica le platim toti dom` sofer!

    Nu a spus nimeni ca trebuie sa ducem alimentele sau sa revolutionam transporturile industriale cu ajutorul bicicletelor.Nu a vorbit nimeni de Albania 1985 (brrrr).Sunt deplasari ale discutiei care “te scot in decor”.

    Oamenii au vorbit de Olanda,Elvetia,UK.Vrem sa ne ridicam,sa fim si noi in randul lumii civilizate.Vezi mai sus poze cu ceea ce inseamna un oras al oamenilor.Hai ca nu e greu sa incepi sa vrei.

  6. Comentariu scris de Cristian Ioan
    Publicat la data de 7.9.2010, ora 9:51 am

    merita riscul?

    Categoric, riscul mersului cu bicla in Cap[itala este mare, dar poate ca merita.
    Sapatamana trecuta – atentie, era inca trafic lejer, de vacanta! -am mers cu taxiul de la Dristor la Bucur Obor. Un bicilist ne-a depasit, l-am vazut apoi cam cu o intersectie mai in fata. Dar cind va fi traficul din nou ‘normal”, adica blocat?!
    iar daca in loc de taxi folosesti autoturismul personal, a si probleme cu parcarea …

  7. Comentariu scris de Dan Patzelt
    Publicat la data de 14.9.2010, ora 9:37 am

    uite solutia pentru strazi mai late, functioneaza in cluj http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs405.snc4/46820_147075365323359_100000626902917_272578_1815295_n.jpg

    asta impaca toate verzele cu caprele
    adica ai trotuar liber
    biciclisti pe sosea – protejati
    parcare pe sosele, strazi mai late
    costuri minime
    loc de zapada iarna

    sunt 9 standarde in UE, avem de unde alege, trebuie doar sa vrem si sa punem presiune pe primarie, ca ei sunt Obligati si Amendati de UE.
    Daca nu o fac vor fi amendati cu 100.000 Euro, va dati seama cate piste faci de bani astia? http://www.ziare.com/social/poluare/romania-risca-amenzi-de-100-000-euro-pe-zi-pentru-poluarea-din-bucuresti-1040471

    • Comentariu scris de Florin
      Publicat la data de 14.9.2010, ora 10:47 am

      Da, interesant!
      Cred ca s-ar putea realiza si in Bucuresti, intr-o oarecare masura.
      Dar ideea este sa se dea amenzi pentru cei care incalca marcajul (ma refer la masini).
      Altfel, va fi doar vopsea aruncata!

  8. Comentariu scris de Dan Patzelt
    Publicat la data de 14.9.2010, ora 1:38 pm

    Te rog fi mai optimist, vad ca in Cluj merge si sunt tot Romani.
    Cred ca daca faci facilitati, oamenii le vor folosi.
    Plus ca iarna o sa fie zapada acolo, asa ca soferii se vor obisnuii.
    Cred ca tine de obisnuita. Faci ceva si vezi cum merge societatea, eu cred ca romanul nu e chiar putred.

  9. Comentariu scris de Florin
    Publicat la data de 14.9.2010, ora 5:03 pm

    N-ai uitat. Vad ca te preocupa mersul pe bicicleta si incerci sa faci un manual de folosire indelungata a ei. Demersul legal ar putea fi o componenta a proiectului tau cu biciclete. Fa un text de hotarare de consiliu asa cum te pricepi. Eventual mai studiaza si legislatia in domeniu din tari civilizate. Si pune-l pe site ca sa-l comentam. Apoi ia legatura cu un consilier de la primarie si da-i textul final. Daca tre sa semnam ne anunti si noi biciclistii vom purcede. Tu ai emailul meu. Eu nu-l am pe-al tau, de asta ti-am scris tot aici.

  10. Comentariu scris de Dan Patzelt
    Publicat la data de 15.9.2010, ora 6:08 am

    Da, ai dreptate, cred ca acum e momentul, poate acum sunt si ei mai atenti cand Bucurestiul risca 100.000 de euro pe zi, amendă pentru poluare de la UE si acum primaria e constienta ca poluarea atmosferica a Capitalei este generata de traficul rutier in proportie de 70%, restul fiind cauzat de santierele de constructii, centralele electrotermice sau industrie, asa cum sustine directorul executiv al Agentiei pentru protectia Mediului Bucuresti – Adrian Catrina.
    Da, sigur asa evitam imbolnavirea altor 100.000 de bucuresteni de cancer, boli cardio-vasculare sau cardio-pulmonare relationate direct de poluare.
    Mailul meu e in site, jos stanga.

    • Comentariu scris de Gigi Maybachistu' Biciclist
      Publicat la data de 21.9.2010, ora 8:01 am

      Nu e o noutate. De prin 2004-2005 aud în dreapta şi în stânga că e vorba de poluare datorată traficului auto. Nimeni nu a pomenit în schimb de puzderia de şantiere care blochează traficul şi îngustează benzile de circulaţie, şi de poularea pe care acestea o generează. Parcă publicul votant şi postac crede că Loganul lor cu motor de 1.6 16V sau X5-ul vecinului (“alb, 3.0d şi cu multe boxe care cântă manele”) poluează mai mult ca o basculantă, un excavator sau un buldozer :D

      În mod la fel de curios, în Istanbul a fost o problemă asemănătoare de reyolvat în jurul lui 1950: oraşul era practic blocat de trafic. Primăria a început un program de construcţii de bulevarde, pentru început bulevardul circular construit între 1956-1957 şi care se numeşte azi Kennedy Caddesi. Fiindcă sunt turci şi fiindcă terenul de acolo e oricum, numai plat nu, s-au limitat la 4 bulevarde uriaşe, de 4 benzi pe sens, unul mai sus-numitul Kennedy Caddesi, altul pe partea nordică a oraşului (Barbarossa Bulvari) şi alte 2 care duc la cele 2 poduri peste Bosfor. Astfel traficul poate traversa oraşul propriu-zis fără probleme şi fără să se amestece cu traficul de pe străzi. În rest, practic nu ai pe unde merge cu maşina, oricâtă răbdare ai avea, fiindcă e un labirint de străzi mici şi abrupte. Dacă ai încercat să traversezi Eminönü la o oră de vârf înspre mare, viteza e probabil 100 de metri pe oră.

  11. Comentariu scris de Lancaster
    Publicat la data de 17.9.2010, ora 6:08 pm

    Ceea ce se lipseşte de fapt Bucureştiului este o suprafaţă adecvată de spaţii verzi, raportată la numărul de locuitori. Se poate vedea în Timişoara un foarte bun exemplu de urmat, cu blocuri de 10 etaje aşezate la mare distanţă între ele, înconjurate de spaţii verzi şi de copaci de 15-20 de metri înălţime.

    Poţi să le interzici bucureştenilor să posede autoturisme, poţi să interzici complet circulaţia autovehiculelor, dar la densitatea de locuitori pe kmp. din Bucureşti n-ai să le poţi asigura cele necesare traiului zilnic. Din punctul meu de vedere, Bucureştiul e irecuperabil, atât datorită modului cum a fost sistematizat în Epoca de Aur, cât şi datorită ţigăniei de după 1990 în materie de construcţii şi amenajări. Şi cum n-o să demoleze nimeni blocuri pentru a construi parcări şi spaţii verzi în locul lor, situaţia nu se va îmbunătăţi în viitorul previzibil.

    Ceea ce lipseşte Bucureştiului nu sunt bicicletele, ci un număr mai mare de metri cubi de aer pe cap de locuitor. Nu numărul de maşini pe cap de locuitor e problema, ci suprafaţa redusă, densitatea de populaţie la fel ca la Mumbai sau Mexico City. Şi nu în ultimul rând, modelul românesc de dezvoltare centralizată e cel care face Bucureştiul să fie astfel. Atât timp cât nu vor avea condiţii decente de trai la ei acasă, toată sărăcimea din Bărăgan va veni mereu să-şi găsească ceva de lucru în Bucureşti.

    • Comentariu scris de Dan Patzelt
      Publicat la data de 17.9.2010, ora 7:38 pm

      Ai mare dreptate, suntem de 3 ori mai multi decat media in UE pe km patrat, suntem o populatie dezradacinata care in ultima perioada (adica intr-o generatie) a ajuns sa fie 90% proprietara de locuinta.

      Orasul si traiul la oras e ceva nou pentru noi, adica am scapat de porcii crescuti pe balcon, dar inca avem reminiscente.
      Cred ca e de datoria noastra sa invatam din exeperienta unora care au “oras” de 500 de ani si sa ardem niste etape cat mai repede.

      In momentul de fata Bucurestiul risca amenda de 100.000 de euro/zi de la UE pentru ca avem capitala cea mai poluata si ca 70% din poluare vine din partea autovehicolelor si a proastei manage-uiri a traficului.(trafic haotic,transport intermodal, etc)

      Stii ca in alte tari DIESELUL este defavorizat (fiscal) in oras si ca in Asia nici nu ai voie cu el din cauza “Particulelor”? Deabea in ultima perioada au facut japonezi dieseluri pentru europa si ai nostrii “filtre de particole”.

      Noi toti avem dieseluri, ca e mai economic, dar nimeni nu se gandeste cat costa sa fi pe primul loc la boli de inima, plamani, mortalitate infantila,etc

      UE ne va amenda cu 100.000/zi, iti dai seama ce puteam face cu banii astia ca oras?

      Si alta problema ridicata la fileu, nimeni nu se gandeste cum, unde sa faca parcuri, toti se gandesc cum sa construiasca in parc.

      Unul din criterile Calitatii Vietii in Oras este timpul facut pe jos pana la un parc si densitatea de cetateni pe care o acopera.
      Cum spuneai si aici SUNTEM PE ULTIMUL LOC in UE.

      Ca o concluzie, ce poti sa faci tu sa schimbi ceva, rapid, acum; este sa alegi cand vrei sa te Fatai in oras intre: bicicleta, transport si masina personala. Sa ai aceasta optiune.

      Pe principiul: PRIMA schimbare vine de la TINE!
      Daca tu o faci, o sa o faca si alte milioane si uite asa o sa fie obligata primaria ,la presiunea civica, sa faca ceva pentru bunul mers al comunitatii.

      Important este sa ai de ales, asta am castigat in 89.

      • Comentariu scris de Gigi Maybachistu' Biciclist
        Publicat la data de 21.9.2010, ora 8:48 am

        De fapt cam toţi primarii aleşi după 2008 au văzut ce scandal iese ori de câte ori vor să construiască în parcuri, şi cum ei vor în primul rând să-şi asigure plantarea părţii lor dorsale în fotoliul de primar pentru vecie, au început să reamenajeze spaţiile verzi transformate în “spaţii maro” şi să mai facă unele noi, puţin câte puţin…

Lasa un comentariu